Danmarks håndboldlandshold skal sætte mentale data i spil i banebrydende projekt

Håndbold i net

Hvis Danmark skal fastholde positionen som en af verdens førende håndboldnationer, skal de danske landshold differentiere sig. Ikke bare på det fysiske, men også på det mentale plan. Derfor har Dansk Håndbold Forbund indgået en aftale med it-virksomheden KMD om en målrettet AI-løsning til trænerne, der kobler mentale parametre hos spillerne med fysiske præstationer på banen.

Spillerne på de danske håndboldlandshold er vant til at blive målt, vejet og evalueret på deres fysiske præstationer. Men snart vil deres personlighedsprofiler spille en markant større rolle. Dansk Håndbold Forbund (DHF) opruster nu på talentudviklingsfronten for at sikre, at Danmark som håndboldnation fortsætter med at være blandt verdens bedste over de næste år. Her spiller særligt én slags data en vigtig rolle.

”Mentale og psykologiske data er et ekstra bidrag og kan være en nøgle til, hvordan den enkelte spiller udvikles bedst muligt, og hvordan teamet kan præstere bedst sammen som helhed. Mange professionelle sportsudøvere og klubber er begyndt at ansætte mentaltrænere, og efterspørgslen efter konkrete værktøjer til at arbejde kontinuerligt og målbart med mentale data er kæmpestor i øjeblikket,” siger Morten Henriksen, der er sportschef i Dansk Håndbold Forbund og fortsætter:

”Du er nødt til at se på det mentale og den fysiske præstation som en helhed i udviklingen af håndboldspillere. Vores ambition er at kunne spotte potentialer og herefter arbejde på at udvikle dem, hvorfor vi blandet andet arbejder med Garudas personprofiler. Derfor vil samarbejdet med KMD også give en enorm værdi i forhold til at få indsamlet, samkørt og visualiseret data på hver enkelt spiller.”

Et kig i data-krystalkuglen

Talentudviklingen i Dansk Håndbold Forbund handler blandt andet om at understøtte og udvikle potentialer hos spillere på ungdomslandsholdene, således at potentialerne kan udfoldes i en videre karriere på A-landsholdene. Her kan en bevidst brug af personlighedsprofiler være et nyttigt greb for trænergruppen.

”Hvor den klassiske dataindsamling i sportens verden siger noget om spillernes fysiske form og de præstationer, som allerede har fundet sted, så fokuserer vores løsning mere på potentialer og fremtidig udvikling. En sportslig præstation i topklasse kræver naturligvis en særlig fysik, men man skal også have sindet med. Derfor er det både noget, man skal indsamle data om og bruge aktivt i udvikling og træning,” fortæller Anders Ritter Bonnerup, forretningschef i KMD's enhed for data og analyse.

En højtpræsterende stjernespiller på et af de danske A-landshold har måske en særligt udholdende, optimistisk eller resultatorienteret personlighedsprofil. Mentale egenskaber, som man kan arbejde med allerede på ungdomslandsholdene og udvikle kontinuerligt i talentudviklingen.

KMD’s værktøj, KMD People Success, hjælper samtidig træneren med holdets samspil og præstationer som helhed. Træneren vil nemlig få et visuelt overblik over holdets forskellige profiler og dermed indsigt i, hvilke styrker og svagheder, der kendetegner holdets dynamik. I det daglige arbejde kan indsigterne bruges til at understøtte eller udfordre trænerens arbejde med holdet.

Om People Success

Underleverandøren People Success' vision er at være førende inden for viden om high performance og psykologfaglige ydelser til organisationer relateret hertil. Baseret på deres hidtidige arbejde har People Success udviklet modeller, der fx hjælper med at forudsige, hvilke udfordringer enkelte mennesker søger i et team, hvordan et team skal sammensættes, og ikke mindst hvordan man sørger for, at de gode medarbejdere bliver i organisationen. Disse modeller indgår nu i løsningen KMD People Success.

KMD’s arbejde med sport og data

KMD er en af Danmarks største it-virksomheder, og de har de seneste år specialiseret sig i sportsdata. KMD leverer bl.a. KMD People Success og virtual reality-løsninger til FC Midtjylland, og alle 1. Divisions fodboldklubber samt en række ishockeyklubber har købt licens til systemet KMD Clubtimiser til håndtering af sponsoraftaler og data.

KONTAKT KMD'S PRESSEAFDELING

Portræt af Kristoffer Østergaard Kristensen

Kristoffer Østergaard Kristensen

Pressechef