En lille gul robot på larvefødder

2018 bliver året hvor langt de fleste mennesker kommer til at interagere med en robot for første gang, siger Tim Frank Andersen.

Den digitale udvikling buldrer derudaf med uformindsket styrke og digital oprustning fylder mere og mere på virksomhedernes strategiske agenda. I anledning af det nye år har vi fået Tim Frank Andersen, som er Chief Digital Officer i CharlieTango, til at samle årets ti vigtigste digitale temaer.

Tim Frank Andersens ottende tema for 2018 handler om robotter og kunstig intelligens:

2018 bliver året, hvor langt de fleste mennesker kommer til at interagere med en robot for første gang – formentlig uden at vide det. Og her taler jeg ikke om en terminator-science-fiction-agtig fysisk robot, men om de såkaldte chatbots.

Forskellige former for kunstig intelligens buldrer allerede frem, uden vi tænker over det. Når vi f.eks. bruger Google Maps, anvender et oversættelsesprogram, taler til Siri på vores iPhone, lader Netflix vælge en god serie til os eller overlader styringen til vores Tesla.

Så snart en løsning fungerer, holder vi op med at kalde det kunstig intelligens - vi bruger det bare. Og på den måde vil anvendelsen af AI stille og roligt blive en større del af vores hverdag.

Bliver vi så alle sammen arbejdsløse? Nej, næppe. Selvom McKinsey forudsiger at 40% af alle arbejdstimer i Danmark allerede i dag kan automatiseres med eksisterende teknologier, så sker det næppe så hurtigt.

Vi skal dog alligevel begynde at fokusere på de egenskaber og kompetencer, der er sværest for teknologi at overtage: omsorg, empati, sociale færdigheder, kompleks problemløsning, koordinering og samarbejde, kreativitet og kritisk tænkning. Og vi skal både som virksomheder og som ansatte forberede os på en voldsom forandring af arbejdsmarkedet de kommende år.

Du kan læse mere om Tim Frank Andersens vigtigste temaer for 2018 i de kommende dage. Næste tema hedder ”Alt bliver intelligent”.