En finger trykker på et smart watch

Verden omkring os bliver smartere og smartere, fordi de ting vi anskaffer og omgiver os med bliver mere og mere intelligente, siger Tim Frank Andersen.

Den digitale udvikling buldrer derudaf med uformindsket styrke og digital oprustning fylder mere og mere på virksomhedernes strategiske agenda. I anledning af det nye år har vi fået Tim Frank Andersen, som er Chief Digital Officer i CharlieTango, til at samle årets ti vigtigste digitale temaer.

Tim Frank Andersens niende tema for 2018 handler om intelligente produkter:

Næste generation af printere bestiller selv toner, når de er ved at løbe tør. Det samme kommer til at gælde for vaskemaskiner. Blomsterkrukker, der vander blomsterne automatisk efter behov. Termostater, der selv skruer op og ned for varmen afhængig af vores daglige trafikmønstre i hjemmet, og garagedøre der registrerer, at vi er kørt hjemmefra og slår tyverialarmen til for os. Det er alt sammen eksempler på intelligens bygget ind i fysiske produkter.

Et af de områder, hvor vi vil begynde at opdage, at verden bliver smartere, er ved at de ting vi anskaffer og omgiver os med, bliver mere og mere intelligente. Kombinationen af indbyggede sensorer, altid tilgængelig datakommunikation, fælles dataprotokoller og AI-baserede algoritmer gør det muligt at skabe det intelligente hjem eller den intelligente arbejdsplads.

Udviklingen har været i gang i årevis. Men med Amazons Echo, der er bygget med en åben protokol, har de gjort det muligt for alle verdens produktvirksomheder at integrere til en fælles platform. Derfor har Echo i dag mere end 25.000 egenskaber eller skills. Produktet er endnu ikke officielt tilgængeligt i Danmark, men jeg forudser, at det sker i 2018.

Og Amazon er langt fra alene her: Samsungs vision for fremtidens smart appliances er virkelig spændende, og Googles Home-platform er et andet lovende initiativ. Så selvom Internet Of Things-området næppe får det store kommercielle gennembrud herhjemme i 2018, vil det være året, hvor de fleste af os stifter bekendtskab med intelligente forbrugerprodukter og oplever, at de kan gøre livet nemmere for os. Derfor bør danske virksomheder også for alvor begynde at tænke disse muligheder ind i deres produkter.

Vi er nået til Tim Franks næstsidste tema. Vi lukker rækken af temaer af i morgen med ”Virksomheder under cyberangreb”.