Post-its på en tavle, der skal skabe overblik

Det er slut med at udvikle løsninger, hvor teknologien er i fokus. I stedet handler det i udviklingen af KMD Nexus om at sætte brugernes behov forrest og lære af brugernes problemer.

Det har været en grundlæggende fare i udviklingen af software-løsninger i mange år: Nye teknologier har været i fokus på bekostning af brugernes reelle behov. Groft sagt har man fx besluttet, at man ville have en mobil app – og først derefter fundet ud af, hvad denne app mon egentlig skulle bruges til.

Men hos udviklingsteamet bag KMD Nexus har man lagt den branche-tilgang bag sig. Det er slut med at sige mobile first. I stedet handler det om at sætte brugernes behov før alt andet. En tilgang, man i teamet kalder ’User first’.

”User first-tilgangen er overskriften på mange forskellige initiativer, vi har gang i. Grundlæggende handler det om at forstå, hvad der er allervigtigst for vores brugere. Hvad er det for problemer og behov, brugerne har – og hvordan kan vi løse de behov for dem? Vi skal lære af vores mange brugere, for vores mission med KMD Nexus er, at vi gerne vil hjælpe vores brugere med at hjælpe borgere med særlige behov,” fastslår Ole Knigge Vilster, som er Business Line Manager i KMD Nexus.

”Brugerforståelse er essentiel for at kunne levere et produkt, der kan bruges. Man kan sige at det er surdejen, der får brødet til at hæve,” tilføjer Ole Vilster.

Teknologi er ikke det primære

Hans team udvikler en multifaglig social- og sundhedsløsning, som bliver brugt i en lang række kommuner og gør det muligt for bl.a. socialrådgivere og plejepersonale at skabe sammenhæng på tværs og inddrage borgerne. I dag har de over 60.000 daglige brugere.

”User first handler ikke primært om teknologi. Vi er ikke teknologifikserede, så vi bruger teknologi til at løse et behov og ikke omvendt. Hvis en kunde siger, at de gerne vil have en app, så er det ikke nødvendigvis det, de mener, for måske er det noget andet, de har behov for. Det er vigtigt, at vi finder ud af det, før vi bygger løsningen,” siger Ole Vilster.

Brugerforståelse er essentiel for at kunne levere et produkt, der kan bruges. Man kan sige at det er surdejen, der får brødet til at hæve

Ole Vilster, Business Line Manager i KMD Nexus i KMD

Brugernes behov er en daglig gåde

Sidst Ole Vilster talte, var der 130-140 forskellige typer af brugere af KMD Nexus. Det er alt fra chauffører over sygeplejersker og hjemmehjælpere til socialrådgivere, pædagoger og læger, alt sammen inden for sundhed- og socialområderne i kommuner og regioner.

”Det er en udfordring at dække alle de forskellige brugeres behov. For de har jo hver deres måde at arbejde på , så det er den gåde, vi sidder og prøver at løse hver dag, og så kommer der jo også hele tiden nye brugere til” siger Ole Vilster.

Med fokus på user first-tilgangen peger team-lederen på tre områder, som er afgørende for løsningen af den gåde, som handler om at gøre KMD Nexus endnu bedre til at hjælpe brugerne.

”Først på listen står selvfølgelig brugervenligheden. Det er en klassisk dyd, at vi hele tiden sikrer, at vi er up to date i forhold til brugervenlighed. Vi holder fokus på, hvor brugeren er lige nu, og hvem de er. For brugervenlighed går jo på tværs af mange grupper, som er alt fra fysioterapeuten i et genoptræningscenter til pædagogen på et misbrugscenter . Der er mange roller, så brugervenlighed opleves meget forskelligt,” siger Ole Vilster.

Mange af brugerne er på farten

Samtidig har teamet stor fokus på de mobile muligheder. Ikke fordi de arbejder med mantraet mobile first, men fordi mange af deres brugere er på farten fra borger til borger.

”Igen handler det om at finde ud af, hvad de mobile behov er – og hvordan vi løser dem bedst muligt. Lige nu er vi fx i gang med en større undersøgelse, hvor vi følger en stor gruppe brugere, så vi ved, hvad fx en sygeplejerske har brug for, når hun er på farten,” forklarer Ole Vilster.

En løsning til de mobile brugere kan være alt fra apps til web-løsninger, som kan tilgås mobilt. Men det kan også være talegenkendelse, så en sagsbehandler kan få læst en sag op, mens hun er på vej til et møde med en borger – eller en mulighed for at genbestille medicin nemt og hurtigt, så man ikke skal huske på oplysninger, indtil man kommer tilbage på kontoret.

”Så vi undersøger, hvilke teknologier vi kan bruge for at løse et behov hos brugeren. Det handler om at skabe mere borgertid og mindre dokumentationstid,” fortæller Ole Vilster.

For hos os er design ikke noget, der bliver lagt ovenpå til sidst. Udgangspunktet er ikke, at det skal se godt ud, men at det skal virke for brugerne. Det er pointen ved at sige user first

Ole Vilster, Business Line Manager i KMD Nexus i KMD

Nexus skal være brugernes digitale assistent

”For det tredje vil vi gerne have, at KMD Nexus skal være brugernes digitale assistent og mentor, som hjælper dem på en smart måde. Afhængig af den situation brugeren står i, så hjælper vi dem med det, de har brug for, og tilbyder dem den rigtige vejledning og støtte til beslutninger,” siger han. ”Et eksempel på dette er vores assisterede besøgsplanlægning, som hjælper planlæggeren med at beregne den mest optimale besøgsplan for de enkelte medarbejdere – således at medarbejderen bruger mest tid hos borgeren og mindst tid på transport.”

Udgangspunktet i den videre udvikling er brugernes kontekst og behov. Det sker i en konstant dialog med brugerne, når udviklingen af features foregår agilt i to ugers sprint, og at man hver måned kan levere en ny version af softwaren til brugerne. Det giver en høj grad af fleksibilitet, når behov og feedback indgår i udviklingen.

”Samtidig er design noget, vi tænker ind fra starten, når vi planlægger features og koncepter. For hos os er design ikke noget, der bliver lagt ovenpå til sidst. Udgangspunktet er ikke, at det skal se godt ud, men at det skal virke for brugerne. Det er pointen ved at sige user first,” siger Ole Vilster.