Hånd holder et kreditkort frem med en bærbar computer

Nethandlen har i flere år presset den fysiske detailhandel – men det bliver meget værre i 2018, hvor Tim Frank Andersen forudser, at it-giganten Amazon åbner i Skandinavien.

Den digitale udvikling buldrer derudaf med uformindsket styrke og digital oprustning fylder mere og mere på virksomhedernes strategiske agenda. I anledning af det nye år har vi fået Tim Frank Andersen, som er Chief Digital Officer i CharlieTango, til at samle årets ti vigtigste digitale temaer.

Tim Frank Andersens sjette tema for 2018 handler om Amazon:

Detailhandelen har længe været hårdt presset af webhandlen – både fra danske og internationale aktører. Men herhjemme er online salget stadig ret fragmenteret med mange aktører. Det står i stærk kontrast til USA, hvor Amazon i 2017 stod for 44% af den samlede omsætning af webhandel.

Med et Amazon Prime-abonnement har amerikanske forbrugere gratis fragt året rundt. Det resulterede i 5 milliarder leverancer i løbet af året – ca. 570.000 leverancer i timen, 24 timer i døgnet i hele 2017! Amazon taber over 30 milliarder kroner ved at tilbyde den service, hvilket gør det pænt svært for andre at konkurrere med dem.

”Godt de ikke er i Danmark,” tænker mange butikker sikkert. Men det er de snart. Jeg forventer, at Amazon åbner i Skandinavien inden for de næste 6 måneder – formentlig først i Sverige, men mon ikke det også dækker Danmark. Det er skidt nyt for lokale fysiske og digitale butikker, men godt nyt for danskerne og for den generelle digitale udvikling herhjemme. Vi kan alle lære utrolig meget af Amazon. De vil sætte en ny overligger for, hvad god kundeservice er, og de vil fortsætte med at innovere og inspirere os, og på den måde presse alle andre til at yde deres bedste.

Du kan læse mere om Tim Frank Andersens vigtigste temaer for 2018 i de kommende dage. Næste tema hedder ”Mixed Reality tager et Magic Leap fremad”.