Glad kvinde sidder foran computer og arbejder på en café

Det er vigtigere end nogensinde før at fokusere på at skabe bedre og mere unikke kundeoplevelser – for muligheden for at skifte til en anden udbyder blive hele tiden større, siger Tim Frank Andersen.

Den digitale udvikling buldrer derudaf med uformindsket styrke og digital oprustning fylder mere og mere på virksomhedernes strategiske agenda. I anledning af det nye år har vi fået Tim Frank Andersen, som er Chief Digital Officer i CharlieTango, til at samle årets ti vigtigste digitale temaer.

Tim Frank Andersen har været på frontlinjen af den digitale udvikling i over 20 år og har siden 2006 været partner og bestyrelsesformand for In2Media, som i 2017 blev købt af KMD og skiftede navn til CharlieTango.

Tim Frank Andersens første tema for 2018 handler om digital kundetilfredshed:

Mere end nogensinde før er det bydende nødvendigt for alle virksomheder at fokusere på at skabe bedre og mere unikke kundeoplevelser. Vi befinder os i en tid, hvor både kunder, partnere og borgere bliver stadig mere forvænte med god service, hvor muligheden for at skifte til en anden udbyder eller leverandør bliver både større og nemmere, og hvor antallet af danske og internationale valgmuligheder aldrig har været større.

Langt over halvdelen af danske virksomhedsledere svarer i dag, at deres vigtigste fokus er på kundetilfredshed – tæt forfulgt af evnen til at forstå og arbejde med nye teknologier og digitalisering. Og det er ikke så mærkeligt, for disse områder hænger tæt sammen.

En af de muligheder, vi har arbejdet med i flere år, er evnen til at udnytte de data, vi har om vores kunder til at give en bedre og mere proaktiv servicering i forhold til de behov og udfordringer, som kunderne har. Men problemet har været, at alt for mange virksomheder ikke har haft orden i deres data:

Kvaliteten har været for ringe, og data har været spredt over for mange systemer, så de har været for rodede til at kunne bruges til noget.

2018 er året, hvor flere store virksomheder vil være kommet igennem deres oprydning og vil begynde at udnytte data til at skabe nye konkurrencefordele – og på høje tid, da konkurrencen fra international kant helt sikkert vil tage til. Er man ikke allerede i gang på dette felt, er det på høje tid!

Du kan læse mere om Tim Frank Andersens vigtigste temaer for 2018 i de kommende dage. Næste tema hedder ”Nye dataregler og dyre konsekvenser”.