Børnehænder der laver skolearbejde

Skolelederne i Køge skal blive bedre til at bruge skolernes mange tal og data gennem et projekt, som KMD står bag. Omdrejningspunktet er et nyt, digitalt værktøj, som håndterer de store mængder af data.

I nutidens samfund bliver der produceret bjerge af data, og det gælder ikke mindst på de danske skoler. Ofte kan det dog være svært at navigere i de høje tinder af data, når skoleledere og lærere ved hjælp af data skal vurdere de indsatser, som skal skabe bedre læring for eleverne eller bekæmpe manglende motivation.

Men nu er der hjælp på vej i Køge Kommune, hvor et nyt projekt omkring datainformeret skoleledelse drevet af it-virksomheden KMD skal understøtte brugen af data via det digitale værktøj KMD Indsigt.

”Projektet og værktøjet passer godt ind i vores planer på området. Skolelederne har allerede arbejdet med at opstille analyser og initiativer, og hvordan de arbejder med det i marken. De er klar til at få mere håndfaste data på vores beslutningsprocedure,” siger Søren Thorborg, som er skolechef i Køge Kommune.

”For os handler det om, at vi skal lære at omgås og lære at have med data at gøre. Vi vil bruge data på den rigtige måde,” siger han.

KMD Indsigt samler data, som er relevante for elevernes læring og trivsel. Herfra analyseres data med fokus på, hvad der ifølge den nyeste forskning har betydning for elevernes læring og trivsel. Analyserne samler datakilder, forskning på området og lærernes egne observationer, så lærere og skoleledere kan følge elevernes faglige udvikling og trivsel samt udvikle den pædagogiske praksis efter, hvad der har størst effekt.

Læs hele historien om skoledere og læreres brug af data i Køge Kommune her.