Portræt af Sune Knudsen

Uddelingen af årets Digitaliseringspriser nærmer sig. Vi har talt med nogle af de profiler, som i år optræder i dommerkomitéen. Der er i øvrigt stadig tid til at nominere offentlige projekter til en af årets tre priser.

Innovation, implementering og sammenhæng. Det er nøgleordene for de tre priser, der snart skal uddeles til Digitaliseringsprisen 2018. Det sker på konferencen Offentlig Digitalisering i Aarhus i marts, men der er stadig tid til at tilmelde projekter til en af årets tre priser.

Digitaliseringsprisen har siden 2004 præmieret succesfulde og værdiskabende initiativer i den offentlige sektor. Det er målet at belønne foregangseksempler, der gavner samfund og borgere og inspirerer andre til nye visioner. Inspirationen kan bl.a. komme fra borgerens rejse i digitaliseringen, mener vicedirektør for Dansk Design Sune Knudsen.

”Jeg synes faktisk, at den allermest interessante tendens er fokus på borgerens rejse eller servicerejsen. At digitalisering tænkes udefra-ind og ikke omvendt,” siger Sune Knudsen.

”Derudover er det interessant at se det offentlige begynde at tage mindre, privat-udviklede løsninger i brug, som supplerer det offentlige system, fx brugen af apps i sundhedssektoren. Der er et potentielt meget stort og stadig lang hen ad vejen uudnyttet marked for det, man i Storbritannien betegner ’govtech’ – altså teknologi målrettet den offentlige sektor,” siger han.

Digitalisering giver indsigt og overblik

Det er da også især borgernes rejse, Sune Knudsen fremhæver som det bedste ved digitaliseringen.

”Digitale løsninger giver mulighed for at dele viden langt billigere og bedre, således at den relevante offentlige myndighed kan møde borgeren der, hvor hun eller han er. Digitalisering sætter også borgeren i stand til i langt højere grad at have indsigt og overskue eget forløb, så borgeren kan være en aktiv medspiller i eget forløb,” siger Sune Knudsen.

Derfor er det også afgørende, at digitalisering ikke kun handler om besparelser, men udnytter mulighederne for at øge den faglige kvalitet i opgaveløsningen og den oplevede kvalitet hos borgere og virksomheder.

”Det sikres først og fremmest ved ikke at have besparelser som det eneste mål, men at balancere det med service- og kvalitetsforbedringer,” understreger Sune Knudsen.

”Det er i den forbindelse vigtigt at have borgerens og frontmedarbejderes situation som centrale omdrejningspunkter for udviklingen af digitale løsninger, fx ved at inddrage såvel borgere og virksomheder som frontmedarbejdere direkte i udvikling og test af nye løsninger,” siger han.

Det er vigtigt at huske, at digitalt ikke i sig selv betyder let anvendeligt, men at digitale løsninger skal passe ind i borgerens virkelighed – og herunder imødekomme borgerens behov for vejledning og andre tryghedsskabende foranstaltninger

Sune Knudsen, vicedirektør for Dansk Design.

Brugerens behov er et centralt designparameter

For Dansk Design Centers vicedirektør er det ikke overraskende vigtigt at understrege, at designet af digitale løsninger er afgørende for at sikre, at borgerne føler sig trygge i digitaliseringen.

”Det handler i første omgang om at have brugerens behov og situation som centrale designparametre. Det er vigtigt at huske, at digitalt ikke i sig selv betyder let anvendeligt, men at digitale løsninger skal passe ind i borgerens virkelighed – og herunder imødekomme borgerens behov for vejledning og andre tryghedsskabende foranstaltninger,” siger Sune Knudsen.

”Det betyder også, at digitale løsninger skal være tilpasningsdygtige, så de kan justeres ift. den viden, der indsamles om borgernes adfærd og brug af løsningerne,” tilføjer han.

Der skal være plads til at fejle

Derfor er det ifølge Sune Knudsen også afgørende at udvikle metoder, processer og kompetencer til at understøtte offentlig innovation og gøre det systematisk.

”Der er også brug for politisk efterspørgsel efter innovative løsninger og politisk mandat til at arbejde eksperimenterende – og dermed også acceptere, at der bliver fejlet. Kunsten er at lære at fejle tidligt i processen, inden det får konsekvenser for borgere, medarbejdere og økonomi,” siger Sune Knudsen.

”Endelig er brug for både de rette kanaler og det rette mindset til at skalere innovative offentlige løsninger,” siger han.

Derfor er det også afgørende at undgå tidligere tiders silotænkning, påpeger vicedirektøren.

”Den største udfordring ser jeg stadig som tendensen til at udvikle digitale løsninger i de eksisterende forvaltningsmæssige siloer. Altså at man i bund og grund bare sætter strøm til den eksisterende logik i den offentlige sektor i stedet for at tage udgangspunkt i borgerens rejse på tværs af offentlige myndigheder. En stor del af svaret herpå er at lægge borgerens rejse til grund for digitaliseringen,” siger Sune Knudsen.

Han sidder i dommerkomitéen sammen med bl.a. Djøf-formand Lisa Herold Ferbing, den nye innovationsdirektør ved Aalborg Universitet Dorte Stigaard og Danmarks nye Tech-ambassadør, Casper Klynge. Projekter til Digitaliseringsprisen kan nomineres frem til den 5. februar lige her.