Kig med i den digitale krystalkugle frem mod VM i Qatar om fire år og læs her, hvordan data og nye teknologier vil forandre fodboldspillet for altid.

Godt nok er fodbold-VM i Rusland spækket med sensorer på spillerne, live-datafeed fra FIFA og et VAR-room, men det er intet imod, hvad vi kan forvente af teknologiske landvindinger ved fremtidige VM-slutrunder.

”Ved VM i Qatar i 2022 vil positionsanalyse af spillerne nå sit fulde potentiale, og analyserne af spillet sker mindre instinktivt og mere datadrevet,” forklarer teknisk direktør Franco Puppo fra det italienske sportsanalyse-selskab Wyscout.

Under sommerens VM i Rusland indsamler Wyscout blandt andet data fra dødbolde og skud på mål for at forbedre skytternes evne til at få bolden dirigeret inden for målrammen. Selskabet arbejder også på mange andre teknologi-løsninger, som vi vil se frem mod VM i Mellemøsten om fire år.

Franco Puppo fortæller eksempelvis, at 3D-tracking på ben, arme og kroppe bliver mere normalt, ligesom live-overvågning af spillernes hjerteslag og åndedræt vil blive en del af spillet, så trænerne ved, om en spiller skal skiftes ud.

”Enhver stor klub og landshold benytter de forskellige teknologier med stor succes. Nogle vil nok være nostalgiske om fodboldens fortid, men dagens datamålinger giver bedre spillerne en bedre performance end nogensinde, og den udvikling fortsætter,” fastslår Franco Puppo. 


Enhver stor klub og landshold benytter de forskellige teknologier med stor succes. Nogle vil nok være nostalgiske om fodboldens fortid, men dagens datamålinger giver bedre spillerne en bedre performance end nogensinde, og den udvikling fortsætter

Franco puppo, teknisk direktør, wyscout

Inspiration fra computerspil

Også andre sportsdata-leverandører er klar med løsninger, når fodboldholdene fremover skal indsamle informationer, der kan give dem de afgørende marginaler frem mod mesterskaber.

Ifølge direktør Edward de Boer fra den hollandske coach tool-platform Inmotio vil moderne fodbold fremover blive inspireret af computeruniversets managerspil, der selv i tidernes morgen blev animeret af den rigtige fodboldverden.

Eksempelvis har gamerne i et computerspil som FIFA 2018 for længst kunne zoome ind på den enkelte spillers accelerationer, springstyrke og generelle fysiske forfatning. 


”Detaljerede oplysninger om spillernes fysiske form vil almindelige fodboldfans nok også kunne tilgå på en second screen som tablets eller smartphones om få år. Den slags kan lokke mange computerspillere til fodbold, da de i dag kun kender spillet fra computeren,” siger Edward de Boer.

Udover trænere står mange tv-stationer og bettingfirmaer på spring for at komme med helt ind i kroppen på spillerne.

”Den udvikling kræver, at vi har nogle dataportaler med sportsdata, som klubberne, universiteter, medier og andre kan hente data fra, hvilket er på vej,” forklarer Edward de Boer fra Inmotio.

Den udvikling kræver, at vi har nogle dataportaler med sportsdata, som klubberne, universiteter, medier og andre kan hente data fra, hvilket er på vej

Edward boer, direktør, inmotio

Kom med ind i bolden


Det nordirske sportsdata-selskab StatSports med datatracking-udstyr monteret på halvdelen af VM-holdene inklusive Danmark, peger på, at selve bolden bliver et af de næste fokusområder for data-deling.

”Jeg kan garantere, at der ved VM i Qatar i 2022 vil være GPS-tracking på bolden. Det betyder, at bolden vil have en tracker indeni. Holdene kan integrere deres allerede indsamlede data med boldens baner, så de får en bedre ide om deres taktik og positionering på banen,” siger StatSports udviklingschef Richard Byrne

Jeg kan garantere, at der ved VM i Qatar i 2022 vil være GPS-tracking på bolden. Det betyder, at bolden vil have en tracker indeni. Holdene kan integrere deres allerede indsamlede data med boldens baner, så de får en bedre ide om deres taktik og positionering på banen

Richard byrne, udviklingschef, statssport

Under VM 2018 i Rusland har bolden, Telstar 18, interaktive elementer, som dog er af mere kommerciel art, end de giver reelle indsigter i fart, kurver og spin.   

Richard Byrne peger på, at det vil ændre sig, så trackere i bolden bliver et fast element under kommende VM-slutrunder.

”Hver teknologi har forskellige forbedringer, som vi har set det med VAR og mållinjeteknologi. Vi ønsker selv at holde verdens bedste atleter som Messi, Ronaldo og Neymar fitte, så de oftere kan være på banen og hjælpe deres hold med at vinde flere kampe og trofæer,” siger han.

Træner i virtuel verden

Inden vi er klar til VM i Qatar om fire år, og datamængderne stiger eksplosivt, vil vi også se andre teknologiske tigerspring med inspiration fra blandt andet amerikansk fodbold.

I spillet med den ovale bold i USA benytter eksempelvis quarterbacks i NFL virtual reality-briller, så de kan indsættes i en allerede oplevet spilsituation for at undersøge, hvordan quarterbacken kunne have spillet bolden optimalt i situationen.

VR-teknologien er allerede blevet demonstreret for danske superligahold, og den vil uden tvivl brede sig på træningsbanerne inden VM i Qatar om fire år.

Allerede i 2022 med øget computerkraft vil landstrænerne måske også få muligheder for at simulere kampe, inden de rent faktisk spilles på grønsværen, ved at sammenflette flere informationer som historiske spillerdata, bold-data og viden om banen, vejret og modstanderholdet.

Den fremtidsvision vil dog næppe nogensinde erstatte det fysiske spil, vi ser i disse dage udfolde sig på fodboldstadioner i Rusland, hvor stjerner som Kane, Coutinho og Hazard tryllebinder over tre milliarder tv-seere med deres unikke evner på den runde bold.

KMD blev kort før VM officiel datapartner for DBU. Du kan læse mere om samarbejdet her – og hvordan KMD-analytikere forberedte Åge Hareide og trænerstaben på det, der blev Danmarks sidste kamp ved VM.