Kvinde sidder ved laptop computer

Evnen til at digitalisere kundeoplevelsen er en af de vigtigste succeskriterier på fremtidens forsyningsmarked. Men digitalisering i selv er ikke nok; den digitale løsning sætter barren for kvaliteten af den kundeservice, en virksomhed er i stand til at levere. På godt og ondt.

It-løsninger af ældre dato – eller som er kendetegnet ved høj kompleksitet – kan sætte en begrænsning for de digitale ambitioner. Det kan være, at man som virksomhed har et ønske om at tilføje funktionalitet, men at det ikke er muligt i systemet. Det kan også være, at man kan tilføje funktionalitet, men at det kræver tilpasninger i systemet, hvilket hurtigt kan vise sig at være dyrt og tidskrævende.

Kunderne vil gerne gøre det selv

Med nyere og mere simple systemer til forsyningsbranchen er der mulighed for at imødekomme flere af kundernes ønsker i en standardiseret løsning. Og hvis løsningen leveres as-a-service, bliver der løbende og automatisk tilføjet funktionalitet, så man altid befinder sig i en fremtidssikret udviklingsramme.

Kunderne på forsyningsområdet er ikke anderledes end kunderne indenfor eksempelvis telekommunikation eller finansverdenen; de vil gerne vide mere om deres eget forbrug, og de har ikke noget imod selv at grave efter informationerne. Faktisk er der mange, der foretrækker selv at gøre det. Med gode, digitale selvbetjeningsløsninger kan forsyningskunder dykke ned i deres forbrugsmønstre, finde gamle regninger frem, lave sammenligninger osv.

Fuld gennemsigtighed, stor fleksibilitet og høj tilgængelighed er nøgleord i fremtidens digitale kundeoplevelse.

Pligt til at alarmere kunder

Hos forsyningsselskabet Fors A/S valgte man for nylig KMD Easy Energy som fremtidens afregnings- og kundesystem. Easy Energy skal resultere i en lang række interne effektiviseringer gennem strømlining af arbejdsgange. Men løsningen skal også hjælpe Fors A/S med at højne kundeservicen. Nu og i fremtiden.

- I takt med at vi får udbredt fjernaflæste målere i hele vores forsyningsområde, bliver næste naturlige skridt for os at aktivere vores kundedata. Det kan være i form af alarmsystemer, hvis vi eksempelvis registrerer, at vandforbruget på en adresse stikker helt af. Hvis vi ligger inde med deres forbrugsdata, vil jeg næsten sige, at vi har pligt til at orientere dem, inden skaden sker, og de får en kæmperegning, eller huset bliver ødelagt, siger Thomas Hopp, kundedirektør i Fors A/S.

Læs hele kundecasen om Fors A/S og KMD Easy Energy her