Mand kigger på telefon med en åben Relabee-app

Relabee hjælper pårørende til bl.a. alvorligt syge med at koordinere den praktiske hjælp og sikre kommunikationen, så man som pårørende kan fokusere på det syge familiemedlem.

Hvordan går det med mormor? Hvem kan køre Ole på hospitalet til kontrol på mandag? Hvordan gik det ved Bentes seneste konsultation? Hvem kan hente Birthes medicin og vaske hendes tøj?

Der opstår en lang række spørgsmål og praktiske gøremål, når fx et familiemedlem bliver ramt af alvorlig sygdom. Det lægger et ekstra pres på de pårørende, som kommer til at stå med mange nye opgaver ved siden af støtten til patienten. Et pres, som der i år er kommet mere fokus på, ikke mindst med lanceringen af den gratis app Relabee, som er rettet direkte til de pårørende.

”De pårørende løser en stor og hård opgave, når et familiemedlem eller anden relation bliver ramt af sygdom. Vi har lanceret Relabee specifikt for at aflaste de pårørende, det er vores fokus,” forklarer Marike Nielsen, som er produktansvarlig for Relabee.

Mange pårørende står alene med praktiske opgaver i en situation, hvor man har behov for at fokusere sin opmærksomhed på fx sit syge familiemedlem. Derfor er det vigtigt, at planlægning og kommunikation kan styres nemt og overskueligt.

Marike Nielsen, produktansvarlig for Relabee

Del oplysninger og aftal praktiske opgaver

Den gratis app gør det muligt at invitere familie og venner ind i et netværk, hvor man kan dele oplysninger om patienten og arrangere og fordele praktiske opgaver som kørsel, tøjvask og madlavning.

”Mange pårørende står alene med praktiske opgaver i en situation, hvor man har behov for at fokusere sin opmærksomhed på fx sit syge familiemedlem. Derfor er det vigtigt, at planlægning og kommunikation kan styres nemt og overskueligt. Men Relabee har også været med til at blåstemple, at de pårørende faktisk står med en hård opgave,” siger Marike Nielsen.

Siden lanceringen af Relabee i slutningen af marts er hundredvis af netværk blevet oprettet i den gratis app, hvor man udover de gratis værktøj også efter sit eget ønske kan tilkøbe professionelle services.

”Vi får stadig mange downloads af app’en, ikke mindst gennem vores partnere, som er med til at fortælle om Relabee. I år har vi lavet mange aftaler med partnere og patientforeninger som fx Alzheimerforeningen, Ældre Sagen og Nyreforeningen,” siger Marike Nielsen.

”Patientforeningerne er meget positive, men deres dagsorden er også i stigende grad blevet rettet mod de pårørende, ikke mindst i forhold til, at de pårørende er en meget vigtig ressource i et sygdomsforløb,” forklarer hun. Senest har Mindapps.dk, som er udviklet af Psykiatrien i Region Syddanmark, anbefalet brugen af Relabee.

Også en hjælp for sundhedsvæsenet

Relabee har siden sin lancering fået mange ambassadører blandt patientforeningerne, men også i sundhedsvæsenet, hvor fx sygeplejersker ofte bruger lang tid på at være i dialog med pårørende, som gerne vil have en opdatering. En af fortalerne for Relabee er Tine Varmarken, som er souschef og sygeplejerske på Geriatrisk dagsafsnit på Roskilde Sygehus.

”Vi koncentrerer os selvfølgelig om patienten, men vi kan ikke undgå at lægge mærke til, hvor hårdt det også kan være for familien og andre pårørende. De har brug for al den hjælp, de kan få,” siger Tine Varmarken om grunden til, at hun anbefaler de pårørende at downloade og bruge Relabee.

Vi koncentrerer os selvfølgelig om patienten, men vi kan ikke undgå at lægge mærke til, hvor hårdt det også kan være for familien og andre pårørende. De har brug for al den hjælp, de kan få

Tine Varmarken, souschef og sygeplejerske på Geriatrisk dagsafsnit på Roskilde Sygehus

Relabee giver ro i maven

Mange af de første brugere har især været glade for at komme i gang med Relabee tidligt i forløbet. Efterhånden som sygdommen spidser til, kan det nemlig være sværere at komme i gang med en ny praksis.

”Generelt har vores brugere været meget begejstrede og fortsætter med at bruge Relabee, fordi det giver dem en aflastning. Men det er meget forskelligt, hvad der er brugernes hovedværdi, fordi det jo er meget forskellige sygdomsforløb,” forklarer Marike Nielsen fra Relabee.

”Nogle slår meget på, at alt er samlet ét sted, så information ikke ligger i mange forskellige sms-strømme. Andre kan godt lide, at det er ’her og nu-kommunikation’, og at de er blevet bedre til at opdatere hinanden. Samtidig siger mange brugere, at det giver dem ro, at de kan kommunikere til alle via app’en, så de ikke har det videre ansvar, der ellers ligger i at sikre, at alle har fået en given besked,” siger Marike Nielsen.

Flere samarbejder er på vej

Det er både hjælpen til fordelingen af de praktiske opgaver og trygheden i den fælles kommunikation, der har gjort en stor forskel for 55-årige Heidi Ruud og hendes familie, hvor faderen lider af demens.

”Vi er tre søskende, der er fælles om de praktiske opgaver, vi har omkring vores far. Det er alt fra frisør, besøg hos optiker, tandlæge, tøjvask, rengøring, havearbejde og hente medicin. Her har Relabee været et godt redskab for os til at fordele og organisere vores opgaver, så vi har et fælles overblik,” siger Heidi Ruud og forklarer, at Relabee også giver familien en stor tryghed i tankerne omkring, hvorvidt faderen måske er gået hjemmefra eller er faldet.

Relabee bliver løbende optimeret, og teamet arbejder lige nu på at gøre værktøjet endnu mere intelligent i forhold til de behov, brugerne har efterspurgt. Samtidig er man i dialog med flere kommuner om samarbejder, ligesom Relabee også kigger til udlandet, hvor især Holland og Norden bliver de næste mål for pårørende-app’en, som er ejet af KMD Venture og Speedbooting.

Du kan hente Relabee gratis i både Apples App Store og Google Play Store.