Helt nyt mobilspil fyldt med ild og black metal. Spillet er resultatet af et samarbejde mellem COPENHELL, IT-Universitetet og KMD.

Deltagerne på årets COPENHELL får mulighed for at spille et helt nyt spil fyldt med ild og black metal, når festivalen åbner torsdag. Spillet er resultatet af et samarbejde mellem COPENHELL, IT-Universitetet og KMD.

Der er meget andet på spil end rå heavy metal, når Danmarks største rock- og metalfestival torsdag åbner portene til Helvede på Refshaleøen. For på COPENHELL kan deltagerne også prøve et arkadespil udviklet specielt til årets festival. Og uden på forhånd at afsløre alt for meget om selve spillet giver ord som afbrændinger, blasfemi, norsk black metal, øl og kamp en vis fornemmelse for spillet BRENN.

Det nye spil er udviklet for en måned siden under eventen KMD Copenhell Game Jam, som KMD og IT-Universitetet stod bag. Her blev spiludviklere inviteret til at bruge en hel weekend på ITU på at udvikle spil, som skulle ”eksemplificere metal”. Desuden skulle spillene være arkade multiplayer-spil med adgang til fire spillere.

”Vi havde den største fest til KMD Copenhell Game Jam. Vi havde et begrænset antal deltagere, men vi endte med at udvikle fire spil, hvilket er ret vildt. Vi beviste, at vi kan samarbejde på den slags projekter og lave noget sammen over bare én weekend. Det var en stor succes,” fortæller Miguel Angel Sicart, som er professor ved Center for Computer Games Research på IT-Universitetet.

Vi havde et begrænset antal deltagere, men vi endte med at udvikle fire spil, hvilket er ret vildt.

Miguel Angel Sicart, professor ved Center for Computer Games Research på IT-Universitetet

Vinder fik mest ud af konceptet

En jury bestående af folk fra COPENHELL, ITU og KMD fik det hårde hverv at vælge en vinder, selv om det ifølge Miguel Angel Sicart var svært at vælge.

”Det var en meget svær beslutning, for alle spillene levede op til alle vores krav. Men vi syntes, at vinderspillet fik mest ud af begrænsningerne og konceptet. Vinderen havde fået fat i, hvor sjovt det kan være at spille det her competitive arkadespil på COPENHELL og havde det bedste koncept. Derfor vandt André Taono og hans spil BRENN,” siger ITU-professoren.

Det var da også en garvet festivaldeltager, som kunne løfte pokalen efter KMD Copenhell Game Jam. André Taono har været fast gæst på COPENHELL i mange år og har selv studeret på IT-Universitetet.

”Da jeg så, at der var arrangeret et Game Jam med COPENHELL som tema, var jeg simpelthen nødt til at være med. Spil og heavy metal er mine to passioner, så at lave et spil med det tema var super fedt,” siger André Taono, som til daglig udvikler mobile spil for især danske start-ups.

Jeg glæder mig rigtigt meget til at se, hvordan andre folk reagerer på spillet. Det er altid spændende at se, om de kan lide det, og om de gider spille det mere end én gang. Det håber jeg selvfølgelig.

André Taono, spiludvikler

Tog udgangspunkt i norsk black metal

På forhånd havde André Taono tænkt på at bygge sit spil ud fra den norske black metal-bølge fra 1990erne, hvor beskyldninger om satanisme, hærværk og blasfemi fyldte medierne i flere år.

”Det er en vigtig del af heavy metals historie, så det var sjovt at arbejde med. Game Jam var en hyggelig weekend på ITU, og der blev lavet nogle meget innovative projekter,” siger André Taono, som nu har en ekstra grund til at trække i det sorte tøj og bevæge sig til Refshaleøen for at nyde musikken.

”Jeg glæder mig rigtigt meget til at se, hvordan andre folk reagerer på spillet. Det er altid spændende at se, om de kan lide det, og om de gider spille det mere end én gang. Det håber jeg selvfølgelig,” siger skaberen af BRENN, som selv har stået for både programmering, grafik og musik til spillet.

Udover KMD Copenhell Game Jam er KMD på COPENHELL også med i det famøse Smadreland, hvor deltagerne på festivalen får lov til at smadre gamle KMD-pc’ere og printere. Inden i udvalgte pc’ere ligger præmier i form af billetter til næste års festival.

”For os er som virksomhed er det fantastisk at aktivere et samarbejde med morgendagens IT-talenter og give dem mulighed for kreativt at udvikle spil, som festivalens deltagere får lov til at spille på COPENHELL Det skaber for os at se en god kobling fra KMD’s digitale univers over til den meget fysisk aktivitet vi laver i Smadreland,” slutter Heidi Hardgrove, sponsoransvarlig hos KMD.