Fodboldspillere på en indendørs bane kæmper om bolden

Klarer et indendørs fodboldhold sig bedre, hvis de bruger banderne? Det var et af de spørgsmål, som et hold af data-specialister undersøgte under KMD Cup i januar.

Det var næsten som i ’gamle dage’, da en række af landets bedste fodboldspillere i januar tog støvlerne af og gik ind i varmen for at spille indendørs fodbold for en stund. Men der var også nye takter, for der blev arbejdet med bunker af data, da vinterens klassiske fodboldturnering blev genoplivet i form af KMD Cup.

Det blev en hektisk aften med masser af mål fra de senere vindere fra AGF, men også fra OB, Brøndby og AaB samt hold fra 1. division og en showkamp mellem EM92-helte og et udvalgt hold fra Folketinget.

Med på sidelinjen sad Morten Petz fra KMD sammen med sit team og samlede data op på en type fodbold, som er meget anderledes end det, vi normalt ser på stadion eller på tv.

”Vi kiggede selvfølgelig på klassiske såkaldte event-data som afslutninger og mål, men vi prøvede også at ’tagge’ nogle af de særlige ting ved KMD Cup. Det var indendørs, så der var bander, som man jo ikke er vant til at spille med, og så var der grænser for, hvor mange sekunder angrebene måtte være,” fortæller Morten Petz, som er Senior Managementkonsulent i KMD.

”Vi ville gerne undersøge de to særlige omstændigheder, nemlig banderne og tiden. Havde brugen af banderne fx indflydelse på, hvordan de enkelte hold klarede sig?” spørger han.

EM92-holdet var bedst, når de brugte banderne

Som ekspert i brugen af data understreger Morten Petz, at det er meget svært at sige noget definitivt, fordi hans team kun kunne opsamle data fra selve KMD Cup, som trods alt havde et meget begrænset antal kampe. Men der var alligevel interessante resultater at spotte.

”Jeg ville fx gerne se, om det hævede effektiviteten i et angreb, hvis man brugte banderne som en del af angrebet. Og baseret på det begrænsede antal observationer kunne det godt se sådan ud. Kigger man fx på EM92-holdets kamp, så har de scoret på 25 pct. af de angreb, hvor de brugte banderne, men kun 15 pct. på angreb uden brug af bander,” siger Morten Petz.

”AGF, som jo vandt KMD Cup, havde faktisk også en større effektivitet i de angreb, hvor de brugte banderne,” tilføjer han.

Det vigtigste for fx alle Superligahold er at komme i gang og få prøvet brugen af data af. Det kræver ikke store investeringer for at komme i gang, og så kan man altid investere, når man finder ud af, hvad man kan få ud af data

Morten petz, Senior Managementkonsulent i KMD

Mange angreb på få sekunder

Det andet parameter handlede om tid. Holdene spillede kampe på 10 minutter uden pause og med flyvende udskiftninger. Til gengæld skulle der angribes inden for 30 sekunder, men den grænse var aldrig i nærheden af at blive brudt.

”Generelt kan man sige, at mange af angrebene blev afsluttet meget meget hurtigt. Det var typisk via dødbolde eller en duel, hvor modstanderne havde erobret bolden, sat et angreb ind og afsluttede tidligt. På den måde varede mange af angrebene få sekunder,” siger Morten Petz.

”Det overraskede mig, at der var så få angreb af en hvis længde. Det var meget korte angreb, og der var meget lidt etableret angrebsspil. Så det var i høj grad indianerbold, hvor man måske godt kunne have forventet længere og mere etablerede angreb fra de professionelle spillere. Til gengæld så var hastigheden også virkelig høj. Der var tryk på,” siger han.

Data lyver ikke: AGF var den rigtige vinder

Baseret på den samlede statistik fra KMD Cup kunne det tyde på, at AGF var den rigtige vinder, forklarer Morten Petz.

”Generelt ligger AGF højt i alle de performancemæssige målinger, jeg har lavet. De lavede flest angreb, flest antal afslutninger og lavede flest mål. De var i finalen mod OB, og de to hold havde også de to bedste målratio, altså antallet af mål contra antallet af indkasserede mål,” siger Morten Petz.

”Mine data fra KMD Cup er jo på grund af den korte turnering i en meget forsimplet form og primært for at vise, at man kan måle på alt muligt inden for fodbold. Det vigtigste for fx alle Superligahold er at komme i gang og få prøvet brugen af data af. Det kræver ikke store investeringer for at komme i gang, og så kan man altid investere, når man finder ud af, hvad man kan få ud af data,” siger han.

Til det formål fremhæver Morten Petz KMD’s samarbejdspartner Goal Station, som også var involveret i KMD Cup. For før selve turneringen blev en række spillere testet i Goal Stations benchmarking-setup, og resultaterne blev præsenteret før selve KMD Cup.

Benchmarking kan måle spillernes udvikling

Testen op til kampen var fokuseret på at måle spillernes præcision og reaktionstid. Rent praktisk foregår det i en lille arena, hvor en spiller bliver udsat for forskellige øvelser, hvor man 360 grader rundt i arenaen skal skyde bolden efter lys, som tænder tilfældigt – og først slukker, når området med lyset er blevet ramt af bolden. Lidt som på en skydebane, som man ser i film, hvor fx betjente skal skyde forbrydere af pap, som dukker op fra alle sider.

”Via vores samarbejde med Goal Station kan vi tilbyde et system, hvor man kan benchmarke spillerne på en række tekniske øvelser mod hinanden – og potentielt mod spillere i andre klubber,” forklarer Morten Petz.

”Tanken er, at man via vores setup kan træne med benchmark-løsningen ude i klubberne og træne teknik eller noget positionsspecifikt, og så kan vi baseret på data fx levere analyser på, hvordan en given spiller udvikler sig på forskellige parametre over tid,” siger han.