Mand med skæg giver hånd til person uden for billedet

Ny teknologi skal gøre jobcentrenes indsats for de enkelte borgere bedre som et resultat af et stort forskningsprojekt, som ledes af ITU sammen med partnere som KMD, Københavns Universitet og flere kommuner.

Kampen om at komme tilbage på arbejdsmarkedet efter sygdom eller ledighed kan være hård for mange danskere. Men i fremtiden vil intelligente it-systemer hjælpe med kampen ved at give kommunernes sagsbehandlere forslag til effektive veje tilbage på job baseret på andre danskeres erfaringer.

Det er et af målene med et stort innovations- og forskningsprojekt kaldet EcoKnow, som er støttet af Innovationsfonden med 16 mio. kroner. EcoKnow ledes af IT-Universitetet og har bl.a. KMD, Kammeradvokaten, Københavns Universitet, Dansk Socialrådgivning og flere kommuner som partnere.

”Med EcoKnow kan vi gennem teknologi lave en bedre indsats for de enkelte borgere, så vi fx hurtigere kan få dem tilbage i job efter en periode på sygedagpenge. EcoKnow vil gøre os i stand til lave prognoser for og komme med anbefalinger til en optimeret indsats inden for arbejdsmarkedet for den konkrete borger,” siger Eskil Thygesen, som er Business Line Director i KMD.

Kunstig intelligens skal levere anbefalinger

Projektet er bl.a. baseret på kunstig intelligens-værktøjer fra Microsoft og skal udvikle et system, som aflæser mønstre i data fra tusindvis af borgere og sagsbehandlere ved hjælp af data mining. Systemet vil på baggrund af data blive i stand til at levere anbefalinger til den enkelte sagsbehandler og borger. Derfor vil EcoKnow gøre sagsbehandlingen i kommunerne mere borgernær, smidig og intelligent.

Samtidig skal EcoKnow gøre det nemmere for sagsbehandlerne at håndtere ændringer i lovgivningen og foreslå nye planer baseret på de mange data fra kommunens tidligere sager. Det vil potentielt give besparelser for kommunerne, hvor sagsbehandlerne vil opleve både hurtigere og bedre systemer.

”Det er samtidig en gevinst for borgerne i form af større medindflydelse og gennemsigtighed, fordi det både for borger og sagsbehandler bliver nemmere at få overblik over den enkeltes sag”, siger Thomas Hildebrandt, som er lektor på ITU og projektleder på EcoKnow.

Med EcoKnow kan vi gennem teknologi lave en bedre indsats for de enkelte borgere, så vi fx hurtigere kan få dem tilbage i job efter en periode på sygedagpenge.

Eskil Thygesen, Business Line Director i KMD

Prognoser kan måske afhjælpe afskedigelser

Resultaterne fra EcoKnow vil løbende blive implementeret i bl.a. KMD Momentum, som bruges i mange kommuners jobcentre. Potentielt vil det ved hjælp af kunstig intelligens gøre det muligt proaktivt at hjælpe en borger, som fx har været sygemeldt i længere tid over flere gange og som kan være i fare for at blive afskediget.

”Med EcoKnow kan sagsbehandleren hurtigere give borgeren den rigtige støtte, så fastholdelse til arbejdsmarkedet sikres.. Den her screening kan vi gennemføre baseret på alle de data, som ligger i kommunens systemer, men det skal selvfølgelig være gennemsigtigt for borgerne,” siger Eskil Thygesen.

”Der er selvfølgelig både store etiske og juridiske dilemmaer i de nye muligheder, og derfor er vi også glade for at have både Dansk Socialrådgiverforening og Kammeradvokaten med i projektet, så de dilemmaer kan blive afklaret løbende under projektet,” siger Eskil Thygesen.

Samspillet mellem teknologi og mennesker

Det er ikke mindst de mange forskellige kompetencer i EcoKnow-projektet, der skal sikre, at noget så komplekst som kunstig intelligens skal hjælpe de enkelte danskere tilbage på job. Derfor glæder kommunaldirektør i Syddjurs Kommune Jesper Hosbond Jensen sig også over, at hans kommune er med i EcoKnow-projektet.

”Det er vigtigt for Syddjurs Kommune at sikre opmærksomhed på samspillet mellem teknologi og mennesker, herunder at inddrage både medarbejdere og borgere i samskabelsen af fremtidens kommunale services,” siger Jesper Hosbond Jensen.

”EcoKnow er et ambitiøst projekt, der skabes i samspil mellem private leverandører, kommuner og nogle af landets bedste forskningsinstitutioner – og vi glæder os til at bidrage til projektet og at høste resultaterne i form af mere fleksible og automatiserede arbejdsgange samt ikke mindst øget kvalitet af vores service til borgerne,” siger kommunaldirektøren.

EcoKnow hviler på et interessant og seriøst forskningsfundament i at se på, hvad de nye teknologier inden for kunstig intelligens kan give af muligheder.

Pernille Kjeldgård, Velfærdsdirektør med ansvar for arbejdsmarked, børn & læring og sundhed & omsorg i Stevns Kommune

En del af morgendagens velfærdsservice

Men også i de kommuner, som ikke indgår direkte i EcoKnow-projektet, bliver det fireårige forskningsprojekt fulgt tæt, bl.a. af Pernille Kjeldgård, som er velfærdsdirektør med ansvar for arbejdsmarked, børn & læring og sundhed & omsorg i Stevns Kommune.

”Projektets ønske om at se på, hvordan vi kan benytte data til at lave prognoser og dermed være tydelige og retningsanvisende for både sagsbehandlere og borgere er kærkomment,” siger Pernille Kjeldgård.

”EcoKnow hviler på et interessant og seriøst forskningsfundament i at se på, hvad de nye teknologier inden for kunstig intelligens kan give af muligheder. Det er en del af morgendagens velfærdsservice og ledelse, hvordan de nye muligheder kan bringes fornuftigt i spil. Fordringen er at gøre al den erfaring, der skabes hver dag på tværs af Danmark tilgængelig for den enkelte sagsbehandler og borger,” siger hun.

Nye forskere ansættes i projektet

Som partnere i EcoKnow er også udenlandske universiteter og private virksomheder som Exformatics og det italienske MAPS. Innovationsfondens støtte vil bl.a. blive brugt til at ansætte forskere i Ph.D- og PostDoc-stillinger på bl.a. ITU og KMD. Projektet kører i fire år og er netop officielt skudt i gang.

”Det er super komplekst, så det er en virkelig god løsning, at partnerskabet i EcoKnow-projektet kan løse udfordringerne i fællesskab. Den kunstige intelligens kan noget andet og mere end noget, vi tidligere har set i it-systemer. Visionen om, at man med hjælp af prognoser kan hjælpe borgere med anbefalinger bygget på evidens, er virkelig en styrke i EcoKnow, som kan give øget livskvalitet til mange danskere,” siger Eskil Thygesen fra KMD.

Erfaringerne fra EcoKnow-forskningen vil løbende blive implementeret i bl.a. KMD Momentum, så de første resultater fra forskningen vil efter planen kunne hjælpe borgere allerede i løbet af 2018.