Vindmøller

Arbejdsgangene omkring refusion skulle digitaliseres, automatiseres og strømlines, da KMD Refusion blev implementeret. Samtidig gav det mulighed for at dokumentere, at indsatsen hiver millioner hjem.

I Danmarks største energiselskab Ørsted har medarbejdere i mange år søgt i både fysiske og digitale mapper for at registrere kollegers fravær under fx barsel og sygdom. Målet har været at søge refusionsmidler, men de manuelle arbejdsprocesser har trukket tænder ud.

Det var noget Ørsted ønskede at optimere, og derfor begyndte de i 2016 at implementere KMD Refusion, som er et tilkøbsmodul til KMD Nettoløn. KMD Refusion er fuldautomatisk og bygger på standardiseret SAP-teknologi. Løsningen kan bl.a. beregne forskel mellem forventet og modtaget refusion og synliggørelse alle afvigelser.

”Vi havde flere formål med projektet. For det første ville vi digitalisere og automatisere vores arbejdsgange vedrørende refusion. For det andet ville vi strømline arbejdsgangene, så vi alle sammen arbejder ens med opgaverne i ét system,” siger Elisabeth Strobel, som er HR Consultant i Ørsted.

”Og så ville vi kunne dokumentere over for ledelsen, at de mange timer brugt på at søge refusionsmidler betaler sig. Vi henter hvert år et millionbeløb hjem til virksomheden, og det ville vi gerne kunne vise,” siger hun.

Forventer at hente flere penge hjem

Det er endnu for tidligt at konstatere, præcis hvilken effekt implementeringen af KMD Refusion har haft i Ørsted, men erfaringerne er foreløbig positive.

”Jeg tør også godt vove den påstand, at vi samlet set ender med at hente flere refusionsmidler hjem med KMD Refusion. Bl.a. på refusion for nyansattes sygedage, men også fordi vi er blevet skarpere på vores opfølgning,” siger Marianne Skovbæk, som er HR Process Manager.

”For én ting er at søge refusion, noget andet er at få pengene hjem. Eller følge op, hvis vi ikke har fået pengene hjem. Der er simpelthen et tomt felt i KMD Refusion, hvis de forventede refusionsmidler ikke er blevet modtaget – og så kan vi gå på jagt efter forklaringen derfra,” siger hun.

Du kan læse mere om, hvordan Ørsted bl.a. har brugt implementeringen af KMD Refusion til at skrue op for kravet om tidsregistrering rundt i virksomheden lige her.