To studerende

Netværk er ikke en kerneydelse hos University College Nordjylland. Derfor valgte man at outsource hele netværksinfrastrukturen, men stillede krav om, at leverandøren skulle måles på brugernes tilfredshed.

Netværket på University College Nordjylland er under konstant pres på seks lokationer, når 10.000 studerende, 900 ansatte og et stort antal kursister har behov for stabile netforbindelser. Men det trådløse netværk var sårbart og havde mange udfald.

Fordi netværk ikke er en kernekompetence på UNC, besluttede den nyansatte it-chef René Storgaard Madsen i 2014 at outsource hele netværksinfrastrukturen. Han havde dog et helt særligt krav, for det var ikke hans it-afdeling, der ville vurdere kvaliteten af løsningen. Det skulle brugerne på UNC gøre.

Derfor gik René Storgaard Madsen på jagt efter en leverandør, der ville gå skridtet videre fra en række grønne lamper og tage medansvar for brugernes tilfredshed.

”Allerede tidligt fik vi et godt øje til KMD. De havde forstået vores behov for as-a-service, og at vi havde mere fokus på kvalitet og service end på tekniske specifikationer. Det passede godt til vores mindset. Det hjælper jo ikke hverken os eller brugerne, at alle lamperne lyser grønt, hvis brugerne ikke er tilfredse. Den tankegang delte vi med KMD. På den måde  var de også med til at kvalificere vores udbud,” siger René Storgaard Madsen.

Det hjælper jo ikke hverken os eller brugerne, at alle lamperne lyser grønt, hvis brugerne ikke er tilfredse.

René Storgaard Madsen, it-chef University College Nordjylland

Outsourcede medarbejdere føles som kolleger

It-chefen havde fokus på tre aspekter i udbuddet: En høj servicekvalitet i hele kontraktperioden. En god implementering, der tog højde for de særlige behov på UCN. Og selvfølgelig prisen, der dog ikke vejede tungest.

”KMD vandt på alle tre parametre. Så det var enkelt,” konstaterer René Storgaard Madsen.

Den outsourcede løsning betyder, at René Storgaard Madsen kan trække på en række faste medarbejdere på KMD. På UCN vurderer man, at de outsourcede medarbejdere føles, som om de var ansat på UCN – men at de samtidig kan trække på et stort it-hus efter behov.

”Vi har et tillidsforhold og en leverandør, der er skarp, fleksibel og lyttende. Det er ganske enkelt den perfekte verden for mig. Og – glemte jeg at sige det? Vores brugertilfredshed på netværket er steget helt vildt,” siger René Storgaard Madsen.

Læs hele historien om det outsourcede netværk på UCN her.

Billede: UCN