Person sidder og taster ind på bærbar computer

Efter kun halvandet år skulle lærerne i Randers Kommune skifte til en ny læringsplatform, men konverteringen til MinUddannelse var mindre smertefuld end frygtet, for mange arbejdsgange kunne genbruges i det nye system.

Det kan trække tænder ud, når man skal til at bruge en anden it-løsning end den, man efterhånden har vænnet sig til. Når man så bliver tvunget til at gøre det for anden gang på kun halvandet år, kan man godt frygte, at de sidste tænder ryger i processen – men på skolerne i Randers Kommune blev bekymringerne ved igen at skifte læringsplatform hurtigt vekslet til lettelse.

Beslutningen om at konvertere fra KMD Educa til MinUddannelse blev besluttet, efter at lærerne kun havde haft halvandet år med den nye læringsplatform, men hurtigt stod det klart, at arbejdet med KMD Educa ikke var tabt.

”For eksempel vidste vi, at den digitale læringsplatform i høj grad handler om kulturarbejde. Den lægger op til en ny måde at være lærer på, og her skal vi skabe plads til lærernes faglighed. De diskussioner skulle vi ikke tage forfra igen.
Tværtimod mærker vi et både seriøst og dygtigt engagement hos vores pædagogiske personale,” siger Lone Thomsen, som er leder af Læringscenter Randers.

Samtlige kommunens lærere blev inviteret til workshop, hvor de blev præsenteret for MinUddannelse med udgangspunkt i de arbejdsgange, de allerede kendte fra KMD Educa. Det betød, at lærerne ikke skulle starte forfra, selv om de var på vej til en helt ny platform.

”MinUddannelse fik nogle hurtige point, fordi platformen er meget lækker og brugervenlig. Samtidig kunne jeg mærke, jeg havde prøvet det før. Jeg kender processen med at oprette forløb, sætte mål på og så videre – og den erfaring kan jeg overføre direkte til MinUddannelse,” siger Pernille Nielsen, som underviser i indskolingen på Grønhøjskolen i Randers.

Læs hele historien om de 22 skolers implementering af MinUddannelse her.