En telefon, der agerer juridisk rådgivning i form af en chatbot

Chatbots er det nye sort. Men det er ikke kun en robot, der bruges til pizza-bestillinger eller til at filtrere nyheder. I dag kan en chatbot være behjælpelig på en lang række områder lige fra juridisk hjælp og til at undgå betaling for p-bøder, men de bliver også brugt til at diskutere intime emner.

Billede af Henrik Føhns, vært på podcasten Techtopia, med en play knap henover.

På den måde er robotter og kunstig intelligens blevet en trofast del af vores online chatpartnere. Chatbots kan både være helt simple, programmerede robotter, der blot stiller dig enkle spørgsmål inden for en bestemt ramme, men kan også være neurale netværk, der lærer mere og mere om dig og dine interesser i takt med, at du bruger chatbotten.

Techtopia besøger i ugens podcast konferencerne EmTech på MIT Media Lab i Boston og DLD i München til en snak med iværksættere og folk, der bygger og bruger chatbots, men taler også med en enkel bekymret stemme.

Chatbots, robotter og kunstig intelligens

Ligesom Kathy Thong fra Wafagames og AI Law udtrykker i ugens Techtopia, peger KMD’s CTO, Hans Jayatissa på, at apps er en uddøende race, der bliver erstattet med chatbots: ”Udviklingen fra apps til udelukkende at bruge chatbots som din digitale assistent kommer til at ske hurtigere, end vi tror. Det er blot et spørgsmål om tid, før vi spørger vores digitale assistent om at bestille blomster i stedet for at bruge en app til formålet,” siger CTO i KMD Hans Jayatissa.

Chatbots og kunstig intelligens?

Chatbots bygger på kunstig intelligens, men hvad betyder det egentlig? Kunstig intelligens drejer sig om at få maskinerne til at "tænke" selv. For at det kan lade sig gøre, er der en rækketeknologier, der arbejder sammen, herunder machine learning, natural language processing og speech technology.

Teknologien er i forskellige grad byggesten for en chatbot afhængigt af, hvor intelligent chatbotten skal være. Uanset chatbottens intelligens er Natural Language Processing (NLP) en teknologi, der er central for chatbots. NLP er teknologien, der gør det muligt for chatbots at analysere og forstå, når du skriver eller taler med en chatbot. NLP i sin simple forstand er ikke ny teknologi, tværtimod.

E-mail brugere har i flere år brugt et spamfilter til at filtrere uønskede e-mail. NLP er blandt andet end teknologi, der er med til denne filtrering ved at kunne forstå dele af den uønskede mail og filtrere den fra.

Når NLP og en række andre teknologier udvikles til at samarbejde opstår teknologier som chatbots. En ny teknologi, der vil være med til at ændre den måde, vi kommunikerer og benytter teknologi.
Læs eksempelvis om chatbotten Robin. En ny digital assistent, der skal hjælpe danske borgere med planlægning og dialog med forskellige kommunale institutioner, handlingsforløb og meget mere.

Varighed: 32:26

Medvirkende:

  •  Adelyn Zhou, Topbots
  • Joshua Browder, Do Not Pay
  • Kathy Thong, Wafagames og AI Law
  • Chris Dancy, selvmåler