Mand står ved gade, hvor der kører biler

Henrik Føhns møder den moralske maskine, som arbejder med de dilemmaer, en robotbil i fremtiden kan stå i. Skal man fx køre en fodgænger ned for at beskytte sine passagerer?

Billede af Henrik Føhns, vært på podcasten Techtopia, med en play knap henover. 

Når ulykken truer, hvad skal robotbilen så vælge? At køre fodgængeren ned og beskytte sine passagerer? Eller skal den køre galt og ofre passagererne til fordel for et barn på jagt efter en bold på kørebanen?

Dette dilemma sætter the Moral Machine sine brugere i, når de på hjemmesiden hos MIT Media Lab giver deres mening til kende om robotbilens svære valg.

Fire millioner mennesker har deltaget i undersøgelsen, hvis resultater skal forme en fælles holdning til de dilemmaer, som en robotbil kan opleve i fremtiden.

Den fælles holdning baseret på de fire millioner menneskers svar skal kodes ind i en algoritme, som skal styre bilen, så den træffer det menneskeligt set mest etiske valg i dilemmaet: passager eller fodgænger.

Dagen før den første fodgænger blev dræbt af en autonom bil i Amerika, afslørede MIT Media Labs professor Iyad Rahwan de første resultater af Moral Machine-studiet på en konference.

Hans team mener, at resultaterne, som vil blive offentliggjort fuldt ud senere i år, kan bruges af bilproducenter og teknologigiganter til bedre at tage de etiske valg, der bliver kodet ind i deres autonome køretøjer.

Hør om moralske algoritmer, byer forandret af robotbiler og billige kamerasystemer og kunstig intelligens til selvkørende biler.

Varighed: 34:18

Medvirkende:

  • Brad Templeton, konsulent med speciale i robotbiler
  • Snehalkumar 'Neil' S. Gaikwad, Ph.d. stud., MIT Media Lab Scaleable Cooperation
  • Jianxiong Xiao, CEO, AutoX