Festival billede

I denne uge er Techtopia taget på Roskilde Festival, hvor det for nogle gæster har handlet mere om data end om musik, øl og tunge ture rundt i mudder. Men faktisk har gæsternes ture rundt i festivalens mudder været i fokus for CBS og IBM, som på Roskilde Festival har brugt big data og kunstig intelligens til at analysere usynlige dataspor.

Det handler om forskning i, hvordan kunstig intelligens kan forudsige menneskemængders bevægelse i storbyer, men også i nye forretningsmodeller baseret på at lave dataanalyser i realtid, som kan fortælle noget om den nære fremtid.

Usynlige historier og usynlige penge

De usynlige dataspor omgiver os efterhånden overalt, og de fortrænger også nogle af de mere fysiske spor, vi indtil nu har omgivet os med. På Roskilde Festival var det således i år ikke muligt at betale med kontanter på festivalen, ligesom de danske butikker fra nytår har lov til at afvise kontanter i nattetimerne. Skridt for skridt nærmer vi os det kontantløse samfund.

”Den store udfordring er, hvad vi skal gøre, når de digitale betalingsmetoder ikke fungerer, som de skal, og vi ikke længere har kontanter. Hvad gør vi så? Det er det store samfundsdilemma, som jeg ser det,” siger Tone Grotmoll, som er Country Sales Manager i BanQsoft, der udvikler softwareløsninger til den finansielle sektor og er ejet af it-virksomheden KMD.

Big data og business intelligence er i det hele taget noget, som fylder mere og mere i KMD. Det gælder både i arbejdet med de store velfærds-systemer, men også når det gælder det brugernære og åbenhed omkring data i Viborg Kommune. En ting er sikker: Data er måske nok usynlige, men brugen af data kommer vi alle til at mærke.

Varighed: 55:21

Medvirkende:

  • Henrik Hammer, analytics arkitekt, IBM
  • Per Østergaard Jacobsen, projektleder – Rio til Roskilde, CBS
  • Willem Hendriks, datamatiker, IBM
  • Jerome Guilluame, data specialist, IBM
  • Peter Stilling, Client Solution Professional – Analytics, IBM
  • Kai Teller, datamatiker, IBM
  • Ravi Vatrapu, professor, CBS
  • René Madsen, associate researcher, CBS