“Det er sjovere at forme fremtiden end at rette fejl i maskinrummet”

Outsourcing af it-drift

På kun tre år har ATP’s it-afdeling bevæget sig fra et fokus på ustabile systemer til at kunne bruge kræfterne på forretningsudvikling og på at reducere it-omkostningerne.

Det var meget ofte de samme spørgsmål, der mødte it-afdelingen, når den var til møde med ledelsen i ATP: Hvordan kunne den fejl opstå? Hvorfor var der fejl i det system? Og ikke mindst: Hvornår kunne man forvente, at systemerne var stabile igen?

Den slags møder er heldigvis fortid nu, efter at ATP i samarbejde med KMD har fået stabiliseret driften over de sidste tre år, fortæller ATP's CIO Per K. Rasmussen.

"It-afdelingen har bevæget sig fra at være på bagkant og reaktive og få på puklen – til at være nogen, man kan diskutere fremtid med. Det er alt andet lige mere spændende at snakke med forretningen om, hvor vi skal hen."

Grønne servicemål

Pensionsselskabet ATP håndterer dagligt aktie- og valutahandler for milliarder af kroner, ind- og udbetalinger af pension og millioner af danskeres kontakt med det offentlige gennem portalen borger.dk. Det er komplicerede og kæmpe store it-opgaver, som gør hele forretningen sårbar over for den mindste smule grus i it-maskinrummets tandhjul.

"Når systemerne var ustabile, gik det hårdt ud over sagsbehandlingen, som jo skal køre fra 8 til 16 – og så gik det hårdt ud over de mennesker, som skulle arbejde i systemerne," fortæller underdirektør Morten Hastrup, som har ansvaret for it-driften i ATP.

KMD driver ca. 450 server for ATP, al netværk mellem deres centre, SAP-systemer og mainframe-ydelser og har også ansvaret for al afvikling af opgaver på serverne. Og så er der den månedlige opdatering af systemerne, som førhen kunne kræve, at medarbejdere mødte ind på job søndag nat klokken 2 for at sikre, at alt fungerede, når forretningen vågnede om mandagen. Nu sker al opdatering automatisk, og uden at nogen mærker det, siger Morten Hastrup.

"Det er tilfredsstillende at kunne gå til forretningens ledelse og præsentere fuldstændig grønne servicemål tre måneder i træk. Så kan vi få sat nogle af vores egne initiativer på agendaen – og det gør mit job endnu mere interessant og udfordrende i dagligdagen."

Tættere samarbejde venter

Nu hvor alle kræfterne ikke længere går med ren drift, har ATP's it-afdeling sat gang i flere projekter, som understøtter forretningen og sparer ATP penge på bundlinjen. For eksempel har det været vigtigt at få afviklet ATP's mainframe, da det er tre til fem gange dyrere at køre en opgave på mainframen i forhold til en almindelig server.

Nu er de fleste af opgaverne blevet lagt ud på en decentral platform, mens resten af mainframe-ydelserne købes direkte af KMD – en manøvre, som årligt sparer ATP for i omegnen af 50 mio. kroner.

"Det er rigtig mange penge. Også selv om man hedder ATP," siger Per K. Rasmussen.

"Én ting er den økonomiske besparelse, men det er altså også noget, vi er stolte af, for det er ikke alle, der har succes med at flytte opgaver fra deres mainframe. Men det er altså lykkedes for os i samarbejde med KMD."

Nu hvor infrastrukturen er på plads, forventer Per K. Rasmussen, at samarbejdet mellem KMD og ATP vil blive endnu tættere og også vil handle om at opfylde ATP's digitale vision. En vision, hvor service af myndigheder, virksomheder og borgere er digital og foregår via enkle og brugervenlige systemer på computer, smartphone eller tablet.

"Vi har allerede etableret nogle cloud-løsninger sammen med KMD, og vi skal til at kigge på mobility sammen, så der kommer helt sikkert mere samarbejde. Og hvis KMD performer, som de har gjort indtil nu… ja, så kan det kun gå godt," slutter Per K. Rasmussen.