God it-drift er, når du ikke behøver at bekymre dig om den

KMD sikrer at COOP ikke skal bekymrer sig om deres it-drift

Mulighederne inden for dataforbindelser og telefoni udvikler sig hurtigere end nogensinde før. I KMD fandt man en leverandør og samarbejdspartner, der på netværksdelen kunne fremtidssikre virksomhedens stigende behov.

Mulighederne inden for dataforbindelser og telefoni udvikler sig hurtigere end nogensinde før. Man behøver knapt nok at blinke før gode løsninger er utidssvarende. Coop havde i den sammenhæng deres engagement til revision. I KMD fandt man en leverandør og samarbejdspartner, der på netværksdelen kunne fremtidssikre virksomhedens stigende behov.

Med butikker, lagre og administration over hele landet – ca. 1.500 driftsforbindelser i alt – havde Coop naturligt nok store krav til stabilitet, overvågning, service og kommunikation. Det skal fungere hele vejen rundt – og problemer skal opdages, før de overhovedet opstår. Eller som Coop it's teknikchef Søren Vendler udtrykker det:

"God it-drift er, når du ikke behøver at bekymre dig om den."

Få styr på problemerne, før de sker

"KMD var ikke nødvendigvis førstevalg, da vi gik i gang med at lede efter en ny leverandør", tilstår Søren Vendler – "men vi fandt efterhånden ud af, hvor meget KMD rent faktisk kunne levere. Vi kunne se potentialet i, at KMD kan anvende forskellige underleverandører alt efter behov. Vi lagde også vægt på den proaktive overvågning af dataforbindelserne, som KMD kunne tilbyde."

"KMD forholder sig proaktivt døgnet rundt til de fejlmeldinger, der kommer – og vi bliver kun involveret, når det er nødvendigt. Det har stor betydning for os, at vi ikke i tide og utide skal tage stilling til 'dumme' alarmer, for nu at sige det rent ud. Det sparer os for interne ressourcer, at KMD har styr på driften på vores vegne."

Slip for 'nede-tid' med mobil back-up

En anden væsentlig faktor i valget af KMD var backup-linien over 3G mobilnetværket, som alle KMD's routere er forsynet med – en trådløs nødløsning, som automatisk træder i kraft, hvis forbindelsen alligevel skulle ryge. Det forhindrer 'nede-tid' i butikkerne og gør sit til, at personale og kunder ikke oplever fejl.

"Det bedste eksempel på det har vi for nylig haft med en Kvickly, der to gange på en uge fik revet deres kobberrør over ved et gravearbejde – og ikke bemærkede det en eneste gang," smiler en tilfreds Søren Vendler.

Kundens forlængede arm

Noget af det, som Søren Vendler og hans medarbejdere sætter størst pris på ved KMD, er den enkle kommandovej. Der er én indgang – én procedure og én ansvarlig i samarbejdet.

Søren Vendler forklarer: "Det er enkelheden – og det samlede ansvar som KMD påtager sig, der tiltaler os. Det er den måde, de er vores forlængede arm på. Og så er det kvaliteten af den support, vi får. Vi kan mærke, at der ligger menneskelig dømmekraft bag. Man reagerer ikke bare blindt eller mekanisk. Man tænker over tingene. Det betyder også, at fejl og mangler bliver håndteret hensigtsmæssigt og smidigt. KMD gør det ganske enkelt rigtig godt, når det kommer til service og kommunikation."

Et konkurrencedygtigt match for fremtiden

"KMD og Coop har en række træk til fælles – vi er et godt match for hinanden. Det er sikkert også en af grundene til, at det nye samarbejde fungerer så godt."

"Hos KMD mærker vi et engagement og en vilje til at løse problemerne, som vi nyder godt af."

Coop har blik for perspektiverne ved at udvide det eksisterende samarbejde, eksempelvis ved at strække overvågningen helt ind i de enkelte Coop butikker.

Søren Vendler er ikke bange for at gøre foreløbig status: "Jeg opfatter KMD som en god og kompetent samarbejdspartner, og jeg tror, at de vil kunne være et godt valg for mange private virksomheder."