JYSK fik enestående visibilitet og høj stabilitet på tværs af international infrastruktur

Medarbejder i JYSK betjener kunde

Med Microsoft System Center Operations Manager integreret med velfungerende 3. partsløsning får JYSK konstant indsigt i, om primære services fungerer optimalt på tværs af 500 servere og 19 lande med talrige logistikcentre og knap 1.100 butikker.

Overblikket serveres i lettilgængelige dashboards, som gør det muligt at handle proaktivt og tage hånd om problemer, ofte endda før brugerne overhovedet berøres.

”Missionen har populært sagt været, at jeg skulle kunne møde ind om morgenen og med et blik på én skærm overskue, om vores primære services kører. Og det kan jeg nu, hvor vi får udstillet data om services fra Microsoft System Center Operations Manager i et overskueligt dashboard,” siger Anders Harder. Han er teamleader, IT Server Operations, i JYSK NORDIC, en af de to primære forretningsenheder i JYSK GROUP, der med over 2.200 butikker i 36 lande er blandt de største og mest fremgangsrige detailkoncerner i Europa, men som også er stærkt repræsenteret i en række asiatiske lande.

JYSK NORDIC repræsenterer 19 lande med samlet knap 1.100 butikker, og Anders Harder er med til at sikre, at landenes respektive hovedkontorer samt en række af Nordens største logistikcentre kører optimalt. Det indebærer bl.a. ansvaret for knap 500 servere – heraf halvdelen på hovedkontoret i Brabrand – fordelt på centrale, decentrale og hostede miljøer.

Leverandør og løsning vandt på pragmatisk enkelthed

”Det er lidt af en mundfuld at holde styr på det hele på én gang. Derfor bad vi en række partnere komme med deres bud på, hvordan man kunne designe en samlet overvågningsinfrastruktur baseret på System Center Operations Manager – eller bare SCOM, som vi kalder det til daglig,” siger Anders Harder.

”Vi valgte KMD som leverandør, fordi de havde en meget enkel og pragmatisk tilgang, der gik ud på at samle målepunkter fra SCOM og udstille dem i fleksible dashboards baseret på 3. partsproduktet Savision LiveMaps. På den måde ser vi præcis de informationer, vi har behov for, men uden at skulle tage stilling til systemtekniske detaljer, der måske ikke er umiddelbart relevante – og vi kan udvide med flere målepunkter, alarmer og services, efterhånden som behovet opstår. KMDs praktiske tilgang gjorde os i stand til at komme imponerende hurtigt i gang, og vi havde faktisk allerede de første dashboards oppe at køre efter et par dage,” siger han.

I dag bruger JYSK både SCOM og SCCM – System Center Configuration Manager – der også er del af Microsoft System Center Suiten, og man forventer desuden at tage System Center Orchestrator i brug indenfor kort tid.

Kan konstant se om alle services kører optimalt

 Anders Harder og hans kolleger i JYSK NORDIC kan f.eks. hurtigt overskue, om landesystemer eller logistikcentre har adgang til kritiske systemer og data. Er elementer på dashboardet grønne, fungerer de pågældende services, som de skal. Er enkeltservices derimod gule eller røde, ser man det hurtigt og kan nemt klikke ind og identificere præcis hvilke systemelementer, der ikke kører optimalt.

”I stedet for at være afhængig af supportopkald og fejlmeldinger fra forretningen kan vi hurtigt tage potentielle problemer i opløbet. Ofte endda før f.eks. netværksfejl, manglende diskplads eller CPU-kapacitet når at få indflydelse på, om butikker eller lagerfaciliteter kan arbejde optimalt. På den måde har vi vendt driften lidt på hovedet og er blevet langt mere proaktive,” forklarer Anders Harder.

”Vi kan i princippet lave et Europakort og i helikopterperspektiv overskue, om alle lande kører optimalt, samt bore længere ned og se status for både services og enkeltelementer. Det er ret imponerende,” bemærker han.

Let at oprette nye dashboards og services efter behov

I dag kan IT Server Operations desuden let oprette eller skræddersy overblikket ved at trække systemelementer fra SCOM ind i LiveMaps og oprette nye dashboards – omtrent som når man bygger en grafisk præsentation i PowerPoint. Det er også muligt – blot ved at sende et link i en mail – at distribuere dashboards til driftsansvarlige for enkeltlande eller logistikcentre for at sikre lokalt overblik.

”Vi får overblik over det, der er vigtigt og kan hurtigt identificere fejlkilder uden at skulle sætte en masse mennesker i gang med at lede efter problemets rod. Vi får endda fuldt overblik, uanset om delelementerne ligger centralt, decentralt eller hos en hostingpartner. Det giver en imponerende visibilitet på tværs af en kompleks og omfattende infrastruktur,” siger Anders Harder.

”Vi kan dokumentere, at vi gør det godt”

Anders Harder erkender, at det er svært ved at sætte tal på, hvordan den samlede løsning har påvirket oppetid og systemperformance. Primært fordi JYSK NORDIC tidligere slet ikke havde det overblik, man har i dag.

”Nogle af vores services er afgørende for, om vi kan sælge varer og fungerer optimalt. Det er derfor afgørende med en stabil drift – og at vi hurtigt kan overskue, hvis noget ikke fungerer, som det skal. Og her er den SCOM-baserede løsning af afgørende betydning,” siger Anders Harder.

”I dag har vi en virkelig god overvågningsløsning og kan tage de fleste problemer i opløbet. Vi har 99,9 procents oppetid på stort set alle services, og for nogles vedkommende er det endda 100 pct. Det giver varme i maven at kunne dokumentere, når vi gør et godt stykke arbejde – og det er også et virkelig godt skulderklap at kunne give videre til kollegerne. Så der er ingen tvivl om, at løsningen har vist sit værd, og at den giver os konkrete fordele til gavn for hele forretningen,” siger Anders Harder.