Sagsbehandlingen har fået et løft

Sagsbehandlingen har fået et løft med KMD EKJ der har DHUV integreret

Med voksenudredningsmetoden er Herning Kommune gået fra mange krydser til mange ord i udredningen. Samtidig oplever sagsbehandlerne en bedre dialog om mål og opfølgning med de institutioner, der står for støtten til borgerne.

Ny metode, ny it-løsning og nye gevinster

Da Herning Kommune fik vakt interessen for VUM og DHUV allerede i 2011, var det blandt andet den fælles udredningsmetode på tværs af kommunerne, der trak.

Samtidig ønskede både institutionerne og myndigheden et fælles system specielt i forhold til økonomien, og det fik kommunen med KMD EKJ og DHUV/Sagsmodul med DHUV understøttelse.

Systematikken husker det hele

Sagsbehandler Gitte Vestergård har været med, siden DHUV’en var på tegnebrættet i kommunen, og efter implementeringen af KMD EKJ er hun blevet en begejstret bruger:

- Det har ikke været en nem rejse hertil, men nu kører det, og det er dejligt! Systematikken i løsningen er virkelig god, og dette sikrer, vi husker at tjekke alt. Vi kan ganske enkelt ikke komme videre i forløbet uden at forholde os til det, vi skal, fortæller hun og tilføjer, at det også er en god støtte for nye sagsbehandlere.

Hun benytter løsningen under sine samtaler, og her kan samtalen godt springe lidt mere i temaerne, end hendes skemaer gør. Men hun kan nemt klikke rundt undervejs og stadig holde en god kontakt - noget hun lægger meget vægt på.

Koordinator Janni Bjerg Nielsen er også optaget af, at systematikken giver en grundig udredning hver gang.

- Selv om metoden lægger op til, at der kun spørges ind til det, borgeren nævner, tager vi det hele med. Det giver borgeren en høj retssikkerhed, og samtidig får vi et godt grundlag for at træffe de rigtige afgørelser. Derefter kan vi også sende en udførlig VUM videre til andre kommuner.

Kræver flere ord - og hjælper automatisk

I forhold til den funktionsevnevurdering, som kommunen benyttede tidligere, kræver DHUV’en flere ord. Sagsbehandleren skal ikke blot markere borgerens funktionsevne på en skala, men beskrive den med egne ord. Det har krævet lidt tilvænning, og Gitte Vestergård måtte sige farvel til det grafiske overblik, hun ellers var glad for.

Nu pointerer hun, at den ekstra tid er givet godt ud. Det bliver en mere menneskelig beskrivelse, hvor vurderingen ikke kun hviler på nogle krydser.

Både Janni Bjerg Nielsen og Gitte Vestergård fremhæver den automatik, der hjælper sagsbehandleren gennem skemaerne:

- Når et skema er udfyldt, bliver de relevante indtastninger automatisk overført til næste skema. Skemaernes indhold overfører blandt andet også stamdata automatisk, forklarer Janni Bjerg Nielsen. Kommunens otte sagsbehandlere har også taget rigtig godt imod DHUV.

Det første år brugte de VUM-skemaerne i Word, så da de fik skemaerne med digitalt i KMD EKJ, gik implementeringen hurtigt og uden besvær. Metoden var velkendt, Gitte Vestergård fik ikke brug for al den tid, de ellers havde sat af til spørgsmål og opfølgning.

Vi er blevet skarpere på de målbare mål

En af de effekter, Gitte Vestergård ikke havde forventet på forhånd, er, at dialogen med de udførende medarbejdere og institutionerne er blevet skarpere. Der er kommet fokus på de målbare mål:

- Det er så dejligt! I stedet for, jeg opstiller målene selv, gør jeg det nu sammen med personalet og borgeren. Her bliver vi enige om, hvilke mål der reelt giver mening, og det giver en bedre dialog efterfølgende. Nu er målene noget, som vi forholder os til sammen, og det er virkelig tilfredsstillende i et job som mit, understreger hun.

I relation til at dele oplysninger med andre har hun blot ét stort ønske: At kunne printe skemaer direkte fra DHUV uden først at skulle danne pdf’er og gemme dem på skrivebordet. Det er en funktion, de kender fra KMD EKJ, og der er det en stor lettelse.

Gitte Vestergård understreger i samme åndedrag, at kommunen i øvrigt har en rigtig fin dialog med KMD om de løbende forbedringer i systemet.

Vil gerne tage det med ud af huset

Som en af dem, der går ind i digitaliseringen med krum hals ærgrer det Gitte Vestergård, at netforbindelsen ofte driller, når hun vil tage løsningen med sig uden for kontoret. Hun vil gerne kunne tage sine skemaer med ud på institutionerne, så hun kan gøre arbejdet tæt på færdigt, mens hun sidder sammen med personalet og borgeren. Men båndbredden slår ikke altid til.

- Det er nok et godt udtryk for, hvordan vi tænker i Herning Kommune. Vi vil udnytte de digitale løsninger fuldt ud, og derfor er det også rigtig spændende at være en del af et projekt som dette, slutter hun.