Mobile betalinger i Horsens og Hvidovre

Mobile betalinger i Horsens og Hvidovre

Kontanter ved man, hvad er - og kommunerne ved også, det er en dyr betalingsform. Derfor takkede to kommuner hurtigt ja, da Danske Bank og KMD tilbød mobile betalinger som et fælles udviklingsprojekt.

Målet er at udfase de kontante indbetalinger, sikre integrationen til de bagvedliggende systemer og samtidig give borgerne en let og fleksibel betalingsform.

Flere betalinger skal køre uden hænder

Hver gang 12-årige Louise skal i svømmehallen med veninderne, skal kontanterne fra mor og far gennem mange hænder. Først skal de hæves på kontoen, og Louise skal huske at have dem med. Medarbejderen i svømmehallen registrerer så betalingen og giver penge tilbage. Louise får en kvittering. Medarbejderen tæller pengene op, stemmer kassen af og registrerer omsætningen i økonomisystemet. Kontantbeholdningen skal låses inde, og endelig skal den afleveres i banken.

Det er al den håndtering, borgerne og de kommunale medarbejdere nu kommer til at spare. Midlerne er app'en MobilePay Business og en integration til de kommunale systemer.

Hurtig beslutning om hurtig betaling

Da Hvidovre Kommune fik tilbudt den nye mobile mulighed, tog det ikke mange minutter at beslutte sig for den:

- Når vi kan gøre noget både fleksibelt og let med mobile løsninger, gør vi det. Og for os er mobile betalinger en god løsning der, hvor kontanter ellers er besværlige. Derfor vil vi gerne bygge det ind som betalingsmiddel på linje med dankortet, forklarer Juri Christensen, der er it- og digitaliseringskonsulent i Hvidovre Kommune.

Han understreger, at de omkring 95 procent af kommunens betalinger, der allerede foregår via de faste systemer, ikke skal røres. Formålet her er at samle de løse betalinger op og få dem integreret så godt som muligt.

Projektet kører i to faser, hvor første fase er at bringe Mobile Pay Business ud til de institutioner, der har behovet. Næste skridt er integrationen, hvor kommunen foreløbig har givet sine ideer og ønsker til kende ved en workshop med KMD.

Hele byen får mobil betaling i Horsens

I Horsens så kommune også den mobile betaling som et velkomment alternativ til kontanterne.

- Det er populært hos borgerne, og det er det primære. Bare det ikke giver os de store ulemper, er der ikke nogen grund til at vente på guldmodellen med integrationen, mener kommunens regnskabschef Niels Ravn. De mobile betalinger er også hurtigt spredt ud til alle salgssteder fra svømmehallen til museer, borgerservice og ældrecentre.

Men her stopper det ikke. Kommunen samarbejder med erhvervslivet om at gøre byen førende inden for mobil betaling. Det giver borgerne samme lette adgang til at betale både i byens butikker og hos de kommunale salgssteder.

Derudover arbejder kommunen på at gøre alle kommunens skoleboder kontantfri, så de 9.000 elever blot kan skanne en nøglebrik, når den tomme mave skal have ny energi. Den løsning bliver også integreret med de kommunale systemer gennem KMD.

Borgerne får bedre service

I Hvidovre lægger kommunen særlig vægt på at nå ud de steder, hvor kontanter enten udgør et risikomoment eller kan betyde, at borgeren ikke kan handle uden. Juri Christensen giver et par eksempler:

- Vi har for eksempel haft drengen, der skulle i idrætscentret, men havde glemt penge til billetten. Han kunne så ringe til mor og få hende til at overføre med det samme. I Borgerservice havde vi også en ældre herre, der skulle have nyt sygesikringskort, men ikke havde medbragt kort eller kontanter. Han fik et af sine voksne børn til at overføre pengene med det samme, og det sparede ham de 14 dage, der ellers ville gå med at modtage en regning, betale og afvente vores sagsbehandling.

Kommunens Borgerservice er åben med en mindre bemanding om lørdagen, men der er lukket for kontantbetaling af hensyn til medarbejdernes sikkerhed. Her kan borgerne nu også betale, blot de bruger mobilen eller kort.

Større perspektiver på sigt

Udfordringen med de mobile betalinger er typisk, at kommunen ikke kan se, hvad borgeren har betalt for. Derfor udvikler KMD en løsning, der giver sammenhænge hele vejen fra salgsstedet til de bagvedliggende økonomisystemer. KMD arbejder også på at flytte salgsstedet ud til borgerne i form af en generisk app, kommunerne selv kan tilpasse og definere indholdet i. Her får de også samtidig integrationen til økonomisystemerne.

- Det er vi absolut positive overfor. Vi står selv lidt tøvende over for at udvikle apps på dette område, men hvis vi kun skal tilpasse den, kan det være en god idé, mener Juri Christensen.

Han ser også muligheder for mobile betalinger i zonen mellem det faste og det løse. For eksempel på plejehjem, hvor borgeren har en fast pakke og kan tilkøbe ekstra services. Eller på biblioteker og andre steder, hvor borgerne kan benytte kopimaskiner eller andre automater.

De to kommuner er enige om, at de mobile betalinger generelt et godt signal: Her kan borgerne interagere med kommunen på egne præmisser, og kommunens service bliver lettere tilgængelig.

- Samtidig ved vi, at vi bliver færre medarbejdere til at løse mindst det samme på sigt. Så digitalisering er et vilkår. En del af effektiviseringen, slutter Niels Ravn i Horsens.