Strømlinet storage puster nyt liv i de nordjyske sygehuses it

Mand ser på servere

For Region Nord er det ikke en tom floskel, at it er et spørgsmål om liv eller død. Derfor var regionens krav til en ny storage-løsning også absolut kompromisløse. Fagsystemerne slap også af med flaskehalsene – og ikke en eneste bruger blev forstyrret af projektet.

Kompromisløse krav til oppetid og performance

Når en læge skal tjekke et røntgenbillede eller en journal under behandlingen af en patient, føles sekunderne lange. Når vi ringer 112, kan vi heller ikke vente på, at it-systemerne møjsommeligt skal tygge sig igennem oplysninger fra hele landet. Sygehusene bliver stadig mere afhængige af it, så selvom tonen i det nordjyske er rar og rolig, er kravene til it-systemernes oppetid og performance aldeles ubøjelige.

- Før vi skiftede, var vores storage noget af et kludetæppe. Der var stort set ikke det mærke, vi ikke havde, og det gav en lang række udfordringer. Fagsystemerne led under det, administration og vedligeholdelse var tung og dyr, og samtidig var vores omkring 1000 terabytes data i hastig vækst. Så den komplekse platform var ganske enkelt ikke holdbar, fortæller Tom Hansen, der er teamleder med ansvar for it-infrastruktur i Region Nord. Derfor var kravene til en ny platform knivskarpe: Regionens storage skulle konsolideres på en måde, der kunne rumme det evige vokseværk uden at gå ned på performance. Et system som understøtter Regionens stræben mod en oppetid på 100%.

Ny løsning uden ventetid

KMD og Hitachi Data Systems (HDS) vandt EU-udbuddet i maj 2012, og inden sommeren var ovre, var regionen i luften med sin nye storageløsning.

- Det gik hurtigt! Men ikke for hurtigt, for alt var under kontrol. Hele migreringen og implementeringen foregik, uden vi var nede ét eneste sekund. Det var der, vi kunne konstatere, at vi havde en voksen leverandør, understreger Tom Hansen. Inden hvert fagsystem blev lagt på, blev det testet. Der blev også testet failover, og alt klappede. Brugerne mærkede intet, bortset fra at hvor der havde været flaskehalse var de nu væk.

Tom Hansen husker også den gode overraskelse, da en enkelt backuprutine gik fra at tage 18 timer til blot 6 timer.

- Hastigheden kom op, og høj hastighed er også kendetegnende for vores samarbejde i dag. Blækket blive knap tørt på en aftale, før vi kan høre lastbilen bakke ind udenfor, fortæller han. I hverdagen betyder aftalen samtidig, at regionens egne folk kan hellige sig vigtigere opgaver end den basale drift:

- Det sker jo, at der går en disk, men systemet rapporterer selv. Så det næste vi opdager er, at vi hører fra en tekniker, der kommer og skifter den. Vi skal ikke løfte en finger, og brugerne mærket intet.

Løsningen består af

Enterprise storage-platform baseret på Hitachi Virtual Storage Platform (VSP), Hitachi NAS Platform (HNAS) samt Hitachi Content Platform (HCP).

Leverancen er sket som en projektleverance fra KMD i tæt samarbejde med HDS-konsulenter.

Det er mennesker, der gør forskellen

Selvom den tekniske platform naturligt nok er central for det vellykkede resultat i Region Nord, er Tom Hansen ikke i tvivl om, hvad der får samarbejdet til at køre:

- Mennesker. Teknikerne er gået ind i os med træsko på. På den måde oplever mine folk ikke, at de har en leverandør. De har fået nogle nye kolleger, de har tillid til, og jeg oplever forholdet som både tæt og varmt. I udviklingen er platformen er det primært KMD, regionen taler med.

- Det sker jo, de får en ide, som lige nu, hvor vi taler om arkivering. Her er KMD er tidligt inde i processen, og der er ingen tvivl om, at vi kommer til at udvikle løsningen sammen. Hvis det fortsætter som nu, kan jeg ikke ønske mig andet, slår Tom Hansen fast.

En effektiv hverdag giver værdi

På spørgsmålet, om brugerne har givet positiv feedback på den nye løsning, svarer Tom Hansen ikke uden lune:

- I vores verden er intet nyt godt nyt. Og vi har intet hørt. Men selvfølgelig giver det værdi for brugerne, at de oplever en effektiv hverdag, hvor de ikke skal vente på de oplysninger, de skal bruge. Selv er jeg heller ikke et sekund i tvivl om, at det er penge værd for regionen. Den oprindelige aftale løb i 1½ år, og Region Nord har benyttet muligheden for at forlænge den i yderligere ½ år.

Samarbejdet med KMD og HDS har bl.a. givet regionen:

  • Konsolidering på en homogen Hitachi platform
  • Stabil drift med 100 % oppetid
  • Høj performance i fagsystemerne
  • Dedikeret storage og garanteret performance for vitale fagsystemer, herunder e-journal og Alarm 112
  • Reducerede omkostninger til it-management
  • Tæt og agilt samarbejde med KMD