Jyske Bank øger fokus på virtuel og social læring

ATP vil fortsætte driften i KMD-skyen

Jyske Bank har i samarbejde med den danske it-koncern KMD netop taget et skridt mod en styrkelse af det strategiske arbejde med de ansattes kompetencer. De 4.100 medarbejdere får fremover endnu flere muligheder for at lære af hinanden på tværs af tid og rum. Banken flytter styringen af medarbejdernes læring over i den globalt anerkendte og udbredte cloud-baserede SABA HR-platform. Det nye it-system reducerer både omkostninger og giver udviklingsmuligheder inden for nye områder som virtuel- og social læring.

Digital understøttelse af medarbejdernes kompetenceudvikling er i en rivende udvikling. Særligt i de videnstunge brancher er det et konkurrenceparameter at kunne tiltrække og udvikle de dygtigste medarbejdere.

I den danske finanssektor har man gennem en lang periode arbejdet digitalt med områder som talent management, performance management og kompetenceudvikling. Nu tager Jyske Bank i samarbejde med den danske it-koncern KMD endnu et digitalt skridt fremad på området.

Banken skal fremover styre og styrke de 4.100 medarbejderes kompetencer via den globalt anerkendte og udbredte cloud-baserede SABA HR-platform, som KMD står bag i Danmark.

- Vi ser samarbejdet med KMD om SABA platformen som både en økonomisk fordel såvel som HR faglig styrkelse. Den cloud baserede tilgang giver os bedre muligheder for at skrue på kapaciteten og dermed omkostningerne, og rent fagligt ligger der en del muligheder inden for nye områder som virtuel og social læring. Der er ingen tvivl om, at både banken såvel som den enkelte medarbejder bliver styrket ved at kunne løfte de praktiske læringssituationer digitalt, fortæller direktør for HR i Jyske Bank, Knud Nørbo. Og uddyber: - Når flere tusinde medarbejdere skal lære at bruge nye it-systemer, eller vores rådgivere skal opkvalificeres inden for områder som kreditvurdering og boligrådgivning, så giver det et helt andet omkostningsbillede, hvis vi kan kombinere den klassiske klasseundervisning med virtuel undervisning. Fleksibiliteten i den virtuelle læring gør også, at den enkelte medarbejder har bedre mulighed for at tilpasse undervisningen, så det passer bedst muligt med en travl hverdag.

Social læring i vækst

Jyske Bank er den første store finansielle kunde i Danmark, som tager den nye cloud platform fra SABA i brug.

- Den digitale understøttelse af HR-arbejdet er i konstant udvikling, og vi ser i KMD meget frem til at kunne hjælpe Jyske Bank med at løfte deres indsats ind på nye områder som virtuel læring. Vi har gennem en periode set en voksende interesse både nationalt og globalt for social læring. Den nye bevægelse handler om, at man lærer af hinanden medarbejderne imellem i digitale communities. Vi anser, at man fra den finansielle sektor kan have god fordel af at styrke sådanne faglige fælleskaber, siger Jens Arne Madsen, vice president og chef for uddannelsesområdet i KMD.

I Jyske Bank har man de seneste år oplevet en stigende andel af læringen foregår digitalt. En udvikling, man gerne ser fortsætte. Også gerne fra medarbejder til medarbejder.

- Vi ser rigtig gode perspektiver i, at medarbejderne lærer fra hinanden. Det gør man jo hver dag i det normale arbejdsrum, så hvorfor ikke også i det virtuelle via debatfora, videoer osv. Det skal selvfølgelig foregå i sikre omgivelser, da vi har med mange følsomme oplysninger og viden at gøre. Jeg vurderer, vi kommer til at se meget mere af den her slags de kommende år. Det giver simpelthen god mening både for den enkelte medarbejder såvel som banken, fortæller Knud Nørbo.

Om SABA cloud

Amerikansk baserede SABA har gennem 17 år udviklet LMS (Learning Management System) og Talent Management systemer. Deres systemer har mere end 31 millioner brugere på tværs af 195 lande og 37 sprog.

Systemerne understøtter områder som registrering af medarbejdernes kompetencer, medarbejdersamtaler, talentudvikling, rekruttering mv. Som noget nyt kan platformen også understøtte områder som virtuel- og social læring, der dækker over læring og videndeling medarbejderne imellem via digitale fora. Den cloud-baserede løsning sikrer, at medarbejderne kan tilgå læring uafhængig af device og sted. De kan f.eks. tilgå deres læring via tablets/smartphones hjemme på sofaen eller i toget på vej til arbejdet.

Den danske it-koncern KMD opkøbte i efteråret 2014 it-virksomheden Cenza, der leverer digitale HR- og undervisningsplatforme til den finansielle sektor i Danmark. Cenza var før ejet af Finanssektorens Uddannelsescenter. Med købet overtog KMD Cenzas portefølje af produkter, kunder og partnere – herunder SABA til den finansielle sektor. Cenza og SABA produkterne er i dag en integreret del af KMD’s uddannelsesforretning.

Om KMD

KMD er den største danskbaserede it-virksomhed, og hovedparten af KMD’s forretning udspringer af egen softwareudvikling. I over 40 år har KMD arbejdet med udvikling, drift og vedligeholdelse af Danmarks største it-systemer. KMD udvikler og leverer i dag software- og serviceløsninger til kommune-, stats- og erhvervssegmentet i Danmark. Systemerne håndterer eksempelvis udbetalinger af løn og sociale ydelser, og hvert år beregner og udbetaler KMD’s softwaresystemer i omegnen 400 mia. kroner. Det svarer til mere end 20 % af Danmarks BNP. KMD’s softwaresystemer håndterer også så forskellige områder som administration af skoler og forsyningsvirksomheder til afholdelse af folketingsvalg i Danmark. KMD koncernen har en årlig omsætning på knap fem milliarder danske kroner og har omkring 3.000 ansatte. Læs mere på www.kmd.dk

Kontaktinformation

KMD, pressechef Christoffer Hellmann, che@kmd.dk, telefon +45 2529 1784, Twitter @Chris_Hellmann
Jyske Bank, Direktør for HR Knud Nørbo, noerbo@jyskebank.dk, telefon +45 8989 2560