Ny gratis app gør det nemmere at være pårørende

Ældre mand og kvinde kigger på smartphone

Tusindvis af pårørende står alene med praktiske opgaver og bekymringer, når den nære familie bliver ramt af alvorlig sygdom. Ofte bliver de selv ramt af stress eller alvorlig sygdom. Heidi Ruud mærkede som datter til forældre med demens, hvor svært det er at være pårørende. Med en ny app, Relabee, kan hun og andre pårørende nu få hjælp i hverdagen. Relabee er gratis at bruge og kan downloades til iOS og Android.

1,5 mio. danskere lever som pårørende til folk med kroniske sygdomme og af dem er 400.000 pårørende til en person med demens. En undersøgelse blandt pårørende fra 2015 viser, at næsten hver femte pårørende selv bliver ramt af alvorlig kronisk sygdom, mens 45 % føler sig deprimerede eller nedtrykte.

Hos Alzheimerforeningen modtager foreningens Demenslinie, der yder rådgivning til pårørende om demens, hvert år over 2.000 opkald. Hvert fjerde opkald handler om den psykiske belastning, som de pårørende oplever.

55-årige Heidi Ruud og hendes familie fra Helsingør har haft den psykiske belastning som pårørende tæt inde på livet. Faderen lider af demens:

- Udover alle de praktiske opgaver med lægebesøg, frisør, tøjvask og havearbejde er der også den utryghed man føler i dagligdagen - går han nu hjemmefra, er han faldet eller hvad det nu kan være, siger Heidi Ruud.

Ny app giver muligheder og samler bekymringerne for pårørende

Heidi Ruud har sammen med sine to søskende, Irene og Roar, været med i et pilotprojekt, hvor de er gået i gang med at benytte en ny app, Relabee, der hjælper dem i hverdagen. App'en er udviklet specifikt til at hjælpe pårørende.

App'en bruger de til at koordinere praktiske gøremål i hverdagen: Hvad sagde lægen på mødet i onsdags, hvem henter medicin, og hvem kan køre til genoptræning på sundhedscentret? De bruger også app'en til at skabe overblik over deres fars behov.

- For os giver Relabee mulighed for lettere at uddelegere opgaver og spare tid. Med app'en ved jeg, at her ligger alt om min far. Tidligere kunne jeg godt blive utryg, når telefonen ringede, fordi det kunne betyde, at nu var der et eller andet galt. Men nu behøver jeg ikke længere være bekymret for, hvorfor min søster eller søn ringer, fordi jeg ved, at det er gennem Relabee, hvis det er noget med min far, siger Heidi Ruud.

Hjælp og støtte til pårørende nødvendig

I Alzheimerforeningen møder man ofte pårørende, som netop oplever problemer med at være alene om opgaverne:

- Vi ved gennem flere undersøgelser og vores egen kontakt med de pårørende, at der er et stort pres på dem. Et demensforløb er langt og kan være slidsomt for den nærmeste familie. Derfor er det så vigtigt, at vi både tør tale om demens og give hjælp til dem, der rækker ud efter den. Relabee understøtter netop det, og derfor ser vi meget frem til at få udbredt app'en til så mange pårørende som muligt, siger Nis Peter Nissen, direktør i Alzheimerforeningen.

I KMD Venture, der sammen med KRING Innovation står bag Relabee, er direktør, Niklas Marschall heller ikke i tvivl om, at netop netværket er et af de afgørende elementer i et godt pårørende forløb:

- Med Relabee ønsker vi at skabe et univers, der gør det muligt for pårørende til mennesker med demens og andre med kroniske sygdomme at få hjælp og blive aflastet i nogle meget svære forløb. Vi kan ikke få bekymringer og opgaver til at gå væk, men vi kan hjælpe med at strukturere, aflaste og skabe overblik, siger Niklas Marschall, adm. direktør i KMD Venture.

Foto 

Heidi Ruud og Roar Ruud sidder med Relabee. Fotograf; Jesper Ludvigsen.

Fakta om Relabee

  • Relabee app'en kan bruges til at samle kommunikation og viden om sygdomsforløbet, fortælle nyheder og give beskeder til alle de pårørende på én gang eller hver for sig.
  • Selv om man som pårørende har et godt netværk, der hjælper, kan det være nødvendigt med professionel hjælp. Det kan ofte være svært at få overblik over de muligheder, man har at vælge i mellem, derfor kan man i Relabee app'en få adgang til en række relevante tilbud fra patientforeninger, kommuner og leverandører, som f.eks. Falck.
  • Udviklingen af løsningen er blandt andet foregået i samarbejde med Alzheimerforeningen, Falck, kommuner og regioner. Relabee arbejder løbende for at videreudvikle app'en sammen med brugere, patientforeninger, myndigheder og private virksomheder.
  • Det er it-virksomheden KMD's datterselskab KMD Venture, der sammen med KRING Innovation lancerer Relabee app'en, som skal hjælpe med at lette hverdagen for pårørende uafhængigt af sygdomsområde eller diagnose.
  • Relabee er gratis at bruge for brugerne og kan downlodes til iOS og Android.

Kontaktinformation

Relabee, KMD Venture, adm. direktør, Niklas Marschall, mobil +45 2812 1958, qns@kmd.dk

Alzheimerforeningen, presseansvarlig Jon Fiala Bjerre, mobil +45 2576 3438, jon@alzheimer.dk