Københavns Lufthavn har i perioden 2013-2017 gennemført energibesparelser på næsten 24 GWh og har derfor i 2018 sat et nyt mål; at energiforbruget i 2023 kun skal være 90 kWh/m2. For at nå det mål anvender lufthavnen blandt andet en kombination af KMD EnergyKey og Energy Projects til udregning, styring og analyse af deres energioptimeringsprojekter.

Københavns Lufthavn i Kastrup har fået vokseværk. På få år skal lufthavnen vokse til næsten dobbelt størrelse, flere og større fly skal kunne rejse til nye destinationer, og passagertallet ventes at stige fra de nuværende ca. 30 millioner til 40 millioner om året.

Som et vigtigt led i CPHs ansvarlighedsarbejde arbejder Københavns Lufthavn målrettet på at reducere klimaaftrykket samtidig med vækstambitionerne.

At mindske vores klimapåvirkning er en vigtig og integreret del af vores handlinger, og vi arbejder dagligt på innovative løsninger, der optimerer vores energiforbrug.

I Københavns Lufthavns energistrategi er målsætningerne pr. 1. januar 2023, at energiforbruget pr. kvadratmeter skal gå fra 109 kilowatt-timer til 90 kilowatt-timer. Det svarer til en reduktion på 17 pct.

Reduktionen skal blandt andet findes ved at udskifte ældre udstyr og materialer med nye, energioptimerede løsninger. Men hvordan måler man, om de ønskede energibesparelser er opnået? Hvordan erstatter man mavefornemmelser med fakta?

Til det formål anvender Københavns Lufthavn i Kastrup blandt andet KMD’s energistyringsløsning, KMD Energy-Key, til konsolidering, validering og analyse af deres måledata på energiforbruget af varme, el og vand.

Som noget nyt har Københavns Lufthavn suppleret KMD EnergyKey med løsningen Energy Projects fra Energy Systems. Energy Projects kan blandt andet anvendes til teoretiske udregninger af energieffekten ved at gennemføre energioptimeringsprojekter. Sammenholdt med de faktiske tal fra KMD EnergyKey giver de to løsninger et samlet
overblik over, hvad et givent energipotentiale er, om potentialet er blevet realiseret eller ej og eventuelt hvorfor ikke.

Synliggørelse og aktivering af energidata

Nicolai Skovgaard Rasmussen er Jr. Energy Engineer i energiafdelingen i Københavns Lufthavn. Han har blandt andet ansvaret for at monitorere nøgletal og foretage sammenligner på tværs af bygninger, terminaler, ventilationsanlæg, køleanlæg m.m.

Nicolai Skovgaard Rasmussen forklarer, at lufthavnen stadig er på et meget tidligt stadie i udnyttelsen af Energy Projects, og at de derfor ikke kan berette om konkrete effekter endnu.

- Vi valgte at investere i Energy Projects, fordi løsningen for det første giver et godt visuelt overblik over de energidata, vi arbejder med. For det andet har Energy Projects et rigtigt godt projektstyringsværktøj. Og for det tredje kan vi lægge Excel-data fra vores energistrategi direkte ind i Energy Projects, trække dataene ud derfra og placere dem på vores bygninger. På den måde kan vi på en meget håndgribelig måde se, hvilken besparelse det vil medføre, hvis vi eksempelvis skifter belysning eller ventilationsanlæg et sted i lufthavnen.

Hvis vi gennem energioptimeringsprojekter kan opnå en bedre energimærkning, har det betydning for vores omverdens opfattelse af os men også for den indtægt, vi genererer ved udlejning eller salg af bygningerne.

Nicolai Skovgaard Rasmussen, junior energy engineer i københavns lufthavn

Kroner, ører og bedre energimærkning

Når Københavns Lufthavn arbejder målrettet med at foretage energiforbedringer, handler det om at tage et samfundsmæssigt ansvar. Men det handler også om kroner og ører på lufthavnens budget.

Hvis målet om at reducere energiforbruget per kvadratmeter med 17 pct. i 2023 nås, kan CPH årligt spare et millionbeløb.

Derudover arbejder Københavns Lufthavn også på at forbedre de energimærkningsrapporter, der er blevet udarbejdet for lufthavnen. Nogle af rapporterne er mange år gamle og indeholder ikke længere de korrekte værdier.

- Hvis vi gennem energioptimeringsprojekter kan opnå en bedre energimærkning, har det betydning for vores omverdens opfattelse af os men også for den indtægt, vi genererer ved udlejning eller salg af bygningerne, siger Nicolai Skovgaard Rasmussen.

Store ambitioner for fremtiden

Rasmus Kjelmann Lundsbjerg er Energy Engineer i Københavns Lufthavn og ansat i energiafdelingen. Han forklarer, at lufthavnen har store ambitioner for anvendelsen af både EnergyKey, Energy Projects og de to løsninger i samspil. De forventer blandt andet at gøre mere brug af alarmeringsfunktionen i KMD EnergyKey, så de hurtigere kan fange defekter eller uhensigtsmæssig forbrugsadfærd.

Men her og nu har de mest fokus på at anvende Energy-Key til forbrugsafregning og intern validering af de måleværdier, de får ind.

Vi har et CTS-system, som styrer og regulerer stort set alle vores bygninger, pumper, ventilationsanlæg og så videre. Udfordringen med vores CTS-system er, at det er så avancereret og kan så mange ting, at der nemt kan gå noget galt i opsætningen. Så i stedet for eksempelvis at registrere et forbrug på 1 kubikmeter vand, registrerer CTS’en måske et forbrug på 1.000 kubikmeter vand.

Med EnergyKey kan vi foretage en intern kvalitetskontrol af vores måleværdier, inden vores lejere bliver faktureret. Det giver os en god tryghed at vide, at alt stemmer 100 %. Via løsningens forbrugsvisualisering kan lejerne også selv logge ind og tjekke deres eget energiforbrug. Det giver også dem en god tryghed, slutter Rasmus Kjelmann Lundsbjerg.

Vil du vide mere?

Thomas Kolze

Thomas Kolze

Sales Specialist, Data & Services

Send besked
Hanne Rasmussen

Hanne Rasmussen

Product Manager - Lead, Offentlige og private virksomheder

Send besked