KMD har indgået et nyt samarbejde med Kræftens Bekæmpelse, der har udviklet bevægelseskonceptet ”Leg på streg” til landets skoler og dagtilbud med forskellige aktiviteter, som skal fremme fysisk aktivitet.

Kræftens Bekæmpelse har udviklet bevægelseskonceptet ”Leg på streg”, som skal være med til at forebygge overvægt og fremme fysisk aktivitet og sundhed. Faktorer, der på lang sigt kan være med til at forebygge kræft.

For at udbrede kendskabet til bevægelseskonceptet har Kræftens Bekæmpelse indgået et samarbejde med KMD, så det nu er muligt at finde materialet i læringsplatformen MinUddannelse.

”Vi har valgt at indgå et samarbejde med KMD, da rigtig meget undervisningsplanlægning foregår på de digitale platforme. Vi vil gerne gøre det nemt for lærere og pædagoger at tænke Leg på streg ind i deres undervisning og planlægninger. Derudover er det også rigtig smart, at underviserne kan dele deres undervisningsforløb med hinanden,” siger Ann-Sofie Borgen Andersen, projektleder i Kræftens Bekæmpelse.

Vi har valgt at indgå et samarbejde med KMD, da rigtig meget undervisningsplanlægning foregår på de digitale platforme. Vi vil gerne gøre det nemt for lærere og pædagoger at tænke Leg på streg ind i deres undervisning og planlægninger. Derudover er det også rigtig smart, at underviserne kan dele deres undervisningsforløb med hinanden

Ann-Sofie Borgen Andersen, projektleder i Kræftens Bekæmpelse

Lærerne kan planlægge forløb ud fra konceptet 

Materialet, som er udviklet af Kræftens Bekæmpelse og støttet af Nordea-fonden, er allerede tilgængeligt for lærere og elever i MinUddannelse, og Ann-Sofie Borgen Andersen håber, at flere lærere og pædagoger på den måde vil få øjnene op for Leg på streg og hvilke muligheder, det indeholder.

”Samarbejdet betyder, at vi kan gøre det endnu nemmere for lærerne og pædagogerne at bruge Leg på streg. Vi vil rigtig gerne understøtte bevægelse i undervisningen, og vores evaluering viser, at Leg på streg er et godt redskab til det, samtidig med at både børn og lærere synes, det er sjovt,” siger Ann-Sofie Borgen Andersen.

Hos KMD er man glade for samarbejdet:

”Konceptet er rigtig interessant, og fordi det ikke er bundet op på særlige fag, kan mange forskellige lærere bruge det på flere forskellige måder i deres undervisning. Vi er glade for, at vi på denne måde kan være med til at udbrede kendskabet til projektet, så lærerne på en let og enkel måde kan planlægge og koble konceptet direkte til deres respektive årsplaner og dele dem med hinanden,” siger Christian Østerballe, udviklingsansvarlig for KMD’s læringsplatform.

Foto: Kræftens Bekæmpelse