At samle store mængder data og tro, at en Business Intelligence-løsning af sig selv kan gøre data værdifulde er en misforståelse. Det handler om de rigtige data og en løsning, der kan løse de rigtige behov.

Der bliver på godt og ondt talt meget om data i disse år – og der bliver ikke mindst talt meget om big data som et helt afgørende værktøj for at skabe succes og vækst rundt i virksomhederne. Men at samle store mængder data har ikke i sig selv nogen stor værdi. I stedet handler det om at forstå virksomheden og skaffe data af en høj kvalitet, som kan være en konkurrencefordel.

”Helt grundlæggende så repræsenterer alle data noget, fx et menneske, en værdi eller en given udvikling. Men data er jo ikke noget i sig selv. Moderne brug af data handler ikke bare om at opsamle og analysere data, men lige så vigtigt at overveje, hvad man gerne vil opnå med sin brug af data,” siger Frans Hammer, som er Advisory Director i KMD’s Data, IM og Analytics-afdeling, DIMA. Han udkommer til foråret med bogen ”Svøm sikkert i et hav af data” om den praktiske tilgang til at udnytte data bedre.

Helt grundlæggende så repræsenterer alle data noget, fx et menneske, en værdi eller en given udvikling. Men data er jo ikke noget i sig selv. Moderne brug af data handler ikke bare om at opsamle og analysere data, men lige så vigtigt at overveje, hvad man gerne vil opnå med sin brug af data.

frans hammer, advisory director i dima

”Det er en stor misforståelse at tro, at mange data er spændende i sig selv. Det er ikke mængden af data, der er interessant, det er kvaliteten af data. Data skal være valide, for det er der, vi finder kvaliteten. Alt for ofte oplever man, at der bliver analyseret på ikke-valide data, men gør man det, så får man heller ikke den nødvendige kvalitet ud af det. Derfor er det vigtigt at have valide data med høj kvalitet om forretningen, så de reelt kan bruges til at lave løsninger, der kan gøre en forskel,” tilføjer han.

Vigtigt at forstå forretningen

I et forsøg på at udnytte virksomhedens mange data griber virksomheder ofte til en Business Intelligence-løsning, som kan skabe overblik og sammenhæng på tværs af data. Men som sagt har mange data ikke nødvendigvis værdi i sig selv, så den gode løsning er sjældent bare at hive en Business Intelligence-løsning ned fra butikshylden og gå i gang.

”Det er helt afgørende på forhånd at forstå forretningen og forretningens styringsbehov. Det kan skabe målrettede services, ydelser og produkter, som skaber værdi for forretningen. Brug af data handler derfor om at forstå virksomhedens strategi og behov – men i høj grad også om at kunne stille de rigtige spørgsmål,” siger Frans Hammer.

 

Det er helt afgørende på forhånd at forstå forretningen og forretningens styringsbehov. Det kan skabe målrettede services, ydelser og produkter, som skaber værdi for forretningen. Brug af data handler derfor om at forstå virksomhedens strategi og behov - men i høj grad også om at kunne stille de rigtige spørgsmål.

frans hammer, advisory director i dima

”Afhængig af, hvilken branche du er i, og hvad din rolle i organisationen er som fx leder, sagsbehandler eller nøgleperson, så vil dine behov være meget forskellige. Derfor handler en god brug af Business Intelligence om at være i stand til at målrette data og informationer til de roller og funktioner, der skal udføres. Men data kommer aldrig til at stå alene og vil aldrig fratage ansvaret som leder. Data skal bruges til at understøtte dine beslutninger som leder – ikke til at styre efter,” siger han.


Data skal sættes fri

Rent teknisk er Business Intelligence en kompleks disciplin, som kan være med til at sikre, at der er kvalitet i de beslutninger, der bliver truffet, så man som leder kan understøttes med input, der kan skabe værdi og retning. Det kræver, at data bliver opsamlet og behandlet, så man er sikker på, at man kan stole på værdien af de pågældende data.

”Det understreger behovet for at have gode data, men hvis man har det, så kan Business Intelligence også for alvor skabe værdi. Det handler ikke mindst om at sætte data fri i forhold til at udnytte den viden, som allerede findes i organisationen, til at træffe bedre beslutninger,” forklarer Frans Hammer.

”Det kan også handle om at forbedre effektiviteten i nogle processer – men kun hvis det giver mening for virksomheden og medarbejderne. Det handler derfor om, at man som leder får skabt en fælles indsigt i, hvad kerneopgaven er i organisationen og får kommunikeret omkring det. På den måde kan man få medarbejderne med, så de ikke føler, at deres arbejde bliver erstattet af data. Data kalder derfor på ledelse og kommunikation med medarbejderne og ikke kun om dem,” siger Frans Hammer.

 

Det kan også handle om at forbedre effektiviteten i nogle processer - men kun hvis det giver mening for virksomheden og medarbejderne. Det handler derfor om, at man som leder kan få skabt en fælles indsigt i, hvad kerneopgaven er i organisationen og får kommunikeret omkring det. På den måde kan man få medarbejderne med, så de ikke føler, at deres arbejde bliver erstattet af data. Data kalder derfor på ledelse og kommunikation med medarbejderne og ikke kun om dem.

frans hammer, advisory director i dima

Nyt fra KMD

Tilmeld dig vores nyhedsbrev. Så er du blandt de første der modtager de seneste nyheder, indsigter og invitationer.

Tilmeld dig her