Kvinde benytter smarthøjtaler i køkken

Danmark er et af de mest digitaliserede lande i verden. I 2018 kårede FN Danmark som verdens førende inden for offentlig digitalisering. 88 procent af de danske familier havde sidste år en smartphone. Og i halvdelen af de danske hjem findes der smarte produkter, viser en ny analyse fra KMD. Men hvorfor er der ikke endnu flere danskere, som har digitaliseret hjemmet?

I halvdelen af de danske hjem findes der digitale enheder som fx forbrugsmålere, alarmsystemer eller låse- og overvågningssystemer. Smarte produkter som er med til at skabe tryghed og medvirker til overvågning og opgørelse af forbrug. Til gengæld har 42 procent af danskerne slet ikke nogen af dem. Det viser en ny analyse fra it-virksomheden KMD, som tager temperaturen på smart teknologi i danske hjem.

Men hvordan kan det være, at der ikke er endnu flere danskere, der har taget digitale teknologier til sig, når Danmark nu er kåret som verdens førende inden for offentlig digitalisering af FN i 2018?

”Det kan blandt andet hænge sammen med, at der er mindre pres udefra, når det gælder digitaliseringen af folks private hjem. For eksempel har blandt andet e-Boks og NemID banet vejen for digitaliseringen i det offentlige fulgt op af en lovgivning, der støtter disse løsninger,” siger teknologidirektør i KMD Hans Jayatissa.

Derfor er det ifølge teknologidirektøren heller ikke overraskende, at det er forbrugsmålere og alarmsystemer og ikke robotstøvsugere eller robotplæneklippere, som ellers har været meget omtalt i medierne, som danskerne har taget til sig af digitale teknologier i hjemmet.

”De smarte produkter, som er flyttet ind i de danske hjem, er primært produkter, der er blevet pushet ud til danskerne fra andre fx fra el- og forsikringsselskaber, og når de først er i hjemmet, så opdager vi de mange nye muligheder, de giver, og giver måske lyst til at prøve flere,” forklarer han.

De smarte produkter, som er flyttet ind i de danske hjem, er primært produkter, der er blevet pushet ud til danskerne fra andre fx fra el- og forsikringsselskaber, og når de først er i hjemmet, så opdager vi de mange nye muligheder, de giver, og giver måske lyst til at prøve flere.

Hans Jayatissa, teknologidirektør i KMD

Modne brugere af digital teknologi

Den nye analyse fra KMD viser, at når danskerne fravælger smart teknologi til deres hjem har prisen på produkterne afgørende betydning. 54 procent af danskerne angiver, at høje priser på produkterne har stor eller meget stor betydning, når de vælger ikke at anskaffe sig de smarte produkter.

Cirka en tredjedel af respondenterne tilskriver forhold, som knytter sig til sikkerheden omkring personlige data som værende af stor eller meget stor betydning, når de fravælger teknologierne. 33 procent er bekymrede for, at nogle kan bryde ind og se deres personlige data, mens 38 procent udtrykker bekymring for, om producenten får adgang til personfølsomme oplysninger, som kan videresælges.

”Selv first-movers er bekymrede for deres data. Det viser helt klart, at danskerne er modne brugere af digital teknologi. Vi er ikke naive, når vi står med en ny digital ”dims” i hånden. Vi kender til de mulige farer og skal overbevises om, at der er styr på sikkerheden ved det produkt, vi overvejer at købe og bringe ind i vores hjem,” siger Hans Jayatissa.

Ifølge analysen er first-moveren en mand i alderen 31-50 år, bosat i Region Hovedstaden, har kendskab til flere smarte produkter, end andre har, og har flere smarte produkter i sit hjem, end andre har.

For mange kan der være fordele i de smarte produkter til hjemmet, men det er helt tydeligt, at man skal have oplevet de fordele, de kan bidrage med i hverdagen.

Hans Jayatissa, teknologidirektør i KMD

Vil gerne spare penge, skabe tryghed og sikre miljø- og klimavenlige hjem

Den nye analyse kaster også lys over, hvad der kan drive digitaliseringen af danske hjem.

Når man spørger danskerne, hvor stor en betydning forskellige forhold har, når de skal købe smart teknologi til deres hjem, er ønsket om at spare penge vurderet som det forhold, der har størst betydning. 71 procent af de adspurgte vurderer, at dette forhold har stor eller meget stor betydning for deres indkøb. Forhold, som retter sig mod teknologier, der kan medvirke til at skabe trygge og sikre hjem og mere miljø- og klimavenlige hjem, rangerer også højt på danskernes vurdering af, hvad der er vigtigt for dem, når smart teknologi skal købes.

”Vi kan se, at dem, der har indført de intelligente teknologier i deres hjem, er rigtig glade for det. De bruger det ret tit,” siger Hans Jayatissa, men peger også på, at størstedelen af de danskere, der ikke har de smarte produkter i forvejen, heller ikke overvejer at anskaffe sig dem.

Men det kan meget vel være, fordi de ikke har prøvet dem.

”For mange kan der være fordele i de smarte produkter til hjemmet, men det er helt tydeligt, at man skal have oplevet de fordele, de kan bidrage med i hverdagen. For hvis du først har prøvet det, bliver du glad for det, og hvis din nabo har oplevet fordelene og fortæller om det, så er det også et incitament til at få det afprøvet i eget hjem,” siger Hans Jayatissa.

KMD Analyse bygger på svar fra 2.000 danskere fordelt over hele landet. Svarene er blevet indsamlet i december 2019 og januar 2020.

Du kan læse hele analysen her

Nyt fra KMD

Tilmeld dig vores nyhedsbrev. Så er du blandt de første der modtager de seneste nyheder, indsigter og invitationer.

Tilmeld dig her