Data pegede på en stor fordel hos sidste års vindere af KMD Cup, men det blev to andre hold, som i år var bedst til at udnytte ”den usynlige medspiller”.

Der blev skruet op for både tempoet og antallet af angreb og mål, da KMD Cup 2019 blev afviklet i Ceres Arena i Aarhus i januar. Det viser analysen af de data, som blev opsamlet under turneringen.

Under KMD Cup 2019 var Ceres Arena nemlig ikke kun fyldt med 5000 engagerede fans og spillere fra fem Superligahold. For på sidelinjen sad også en række data-analytikere fra KMD, som havde til formål at følge bolden fra fod til fod for at opsamle så mange data som muligt.

Brugen af data i professionel sport eksploderer i disse år, hvor der bliver opsamlet ufattelige mængder af data både til træning og kamp. Faktisk er mængden af data så stor, at det kan være svært for klubberne at udnytte data tilstrækkeligt. Data skal nemlig behandles for at kunne bruges effektivt. KMD har mange års erfaring med at opsamle, behandle og analysere data, og det har derfor været oplagt at satse på at bruge erfaringerne til at hjælpe de danske fodboldklubberne til at bruge data bedre.

”Når man både elsker at nørde med data og elsker fodbold, så er det virkelig som at få det bedste fra begge verdener at arbejde med sportsdata. Men det vigtigste er, at vi med en intelligent brug af data kan gøre en forskel både på banen og ude i virksomhederne,” siger Christian Binggeli-Winter, som leder KMD’s Data, IM og Analytics (DIMA).

Når man både elsker at nørde med data og elsker fodbold, så er det virkelig som at få det bedste fra begge verdener at arbejde med sportsdata. Men det vigtigste er, at vi med en intelligent brug af data kan gøre en forskel både på banen og ude i virksomhederne

christian binggeli-winter, Vice president, kmd data, im & analytics (dima)

AGF var årets værter

Det var andet år, at KMD Cup blev afviklet. Superligaklubberne Brøndby IF, AGF, AaB og OB står bag stævnet, og de er værter på skift. I 2018 blev den første KMD Cup således afviklet i Brøndby, men i år var det AGFs tur. Årets bane var mindre end banen i Brøndby, og derfor stillede de fire hold og årets gæstehold fra Vejle Boldklub op med én spiller færre end sidste år.

”Når vi ser på data fra årets stævne, kan vi se, at kombinationen af en mindre bane og flere superligaprofiler på holdene har hævet effektiviteten hos holdene,” siger Morten Petz, som er Senior Managementkonsulent i KMD og var ansvarlig for datadelen af KMD Cup.

”Samtidig blev der skruet op for tempoet, hvilket gav mange flere angreb end sidste år. Fordi spillerne samtidig var mere effektive, gav det faktisk en fordobling i antallet af mål. Så der var meget mere underholdning for pengene,” siger Morten Petz.

Når vi ser på data fra årets stævne, kan vi se, at kombinationen af en mindre bane og flere superligaprofiler på holdene har hævet effektiviteten hos holdene

morten petz, senior managementkonsulent, kmd

Under hele KMD Cup blev der således scoret 0,6 mål hvert eneste minut. Det er 20 gange så mange mål pr. minut som i Superligaen, så det er ikke så sært, at stemningen i Ceres Arena var hektisk.

At udnytte den usynlige medspiller

Morten Petz’ data-team opsamlede blandt andet klassiske såkaldte event-data som afslutninger og mål, men de noterede også oplysninger om holdenes brug af banderne, som jo er særligt for indendørs fodbold.

”Sidste år var det interessant at se via data, at de hold, der var bedst til at udnytte banderne også var mest effektive i deres angreb. Sidste år var AGF klart bedst til udnytte banderne som den ’usynlige medspiller’, og de endte også med at vinde KMD Cup 2018,” siger Morten Petz.

Derfor var det interessant at undersøge, om AGF kunne forsvare titlen ved hjælp af banderne – men sådan skulle det ikke gå. I stedet viser data, at AGF stort set ignorerede de usynlige medspillere, mens AaB og Brøndby i stor stil brugte banderne, hvilket gjorde deres angreb mere effektive.

”AaB og Brøndby var klart de mest effektive hold og var også klart bedst til at udnytte den usynlige medspiller. Det er den samme trend, som vi så sidste år, og denne gang sendte det AaB og Brøndby i finalen,” siger Morten Petz.

AaB og Brøndby var klart de mest effektive hold og var også klart bedst til at udnytte den usynlige medspiller. Det er den samme trend, som vi så sidste år, og denne gang sendte det AaB og Brøndby i finalen

morten petz, senior managementkonsulent, kmd

”Samlet set var AaB det mest effektive hold, og de vandt da også KMD Cup 2019. Vores data fra både 2018 og 2019 indikerer, at hvis man udnytter rammerne i indendørs fodbold ved fx at bruge banderne, så klarer man sig bedre, end hvis man bare spiller, som man gør udendørs,” siger han.

Det handler om at få mere ud af data

Hvis KMD Cup var en liga, som blev spillet over en hel sæson, ville brugen af banderne således være et oplagt sted at fokusere for en træner, påpeger Morten Petz.

”Data tyder i hvert fald på, at man skal udnytte banens rammer ordentligt ved at få brugt banderne noget mere. Men det er klart, at hvis man skulle arbejde med data over en hel sæson, så ville man også samle mange andre typer data sammen, end vi kunne gøre på en enkel aften. Det ville gøre det muligt at se på tendenser over flere runder, hvor man også ville bruge data fra træning, og så ville man hurtigt have meget store mængder data,” forklarer han.

Det er netop mængden af data, som Morten Petz og hans kolleger i KMD til daglig hjælper klubberne med at håndtere. Det har blandt andet betydet datasamarbejder med Divisionsforeningen, DBU og superligaklubber.

”Vi er involveret i sport og data, fordi vi tror på, at vi kan bidrage med noget og hjælpe klubberne, landsholdet og Divisionsforeningen til at få mere værdi ud af deres data,” understreger Morten Petz.

Hold dig opdateret

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og få de seneste nyheder, indsigter og invitationer til arrangementer fra KMD Business.

Tilmeld dig her