Den helt store udvikling inden for fodbold foregår i disse dage med teknologi og digitale løsninger. Data fra spillernes bevægelser på banen – og data fra tilskuerne på stadion skal gøre oplevelsen og økonomien bedre. Det hjælper it-virksomheden KMD mange klubber med.

Den digitale udvikling strømmer i disse år ind over sportsverdenen med en flodbølge af data, som giver helt nye muligheder for spillere, trænere, klubber og tilskuere. Men det kræver nye kompetencer og en ny forståelse for, hvordan man udvælger data, opsamler data og behandler de mange data effektivt. Det er derfor, at en række superligaklubber og Divisionsforeningen har indgået samarbejder med it-virksomheden KMD.

Når KMD rådgiver superligaklubber handler det især om at sikre, at data bliver en naturlig del af det daglige arbejde på flere niveauer i klubben. På den måde kan data nemlig både bruges i spillet på banen, men også på mange andre områder. For eksempel har OB især sat fokus på behovet for at udnytte potentialet i deres store fanbase bedre.

OB’s samarbejde med KMD handler derfor i første omgang om dataindsamling og analyse for at blive klogere på klubbens fans og derigennem forbedre stadionoplevelsen. KMD hjælper således OB med at kortlægge, hvilke typer af data, der vil være de mest værdifulde, og rådgiver klubben om at få dataanalyse ud i hele organisationen.

Samarbejdet med KMD skal gøre os klogere på vores fans og deres behov, så vi gennem databaserede indsigter kan skræddersy tilbud og muligheder, der passer til de enkelte fansegmenter. Målet med samarbejdet er at kunne forbedre stadionoplevelsen for mange forskellige fodboldfans, der kamp efter kamp gæster Nature Energy Park

Jack Jørgensen, kommerciel chef i OB

”Samarbejdet med KMD skal gøre os klogere på vores fans og deres behov, så vi gennem databaserede indsigter kan skræddersy tilbud og muligheder, der passer til de enkelte fansegmenter. Målet med samarbejdet er at kunne forbedre stadionoplevelsen for mange forskellige fodboldfans, der kamp efter kamp gæster Nature Energy Park,” siger Jack Jørgensen, kommerciel chef i OB.

I KMD ved man, at data allerede gør en stor forskel i sportsverdenen. Derfor er der rundt i klubberne behov for konkrete projekter, som gør data til et naturligt værktøj, således også i OB:

”I første omgang skal vi med afsæt i data fra billetsalg og adfærd rådgive OB, så de bedre forstår deres tilskueres interesser. Det kan give inspiration til nye tilbud og aktiviteter målrettet forskellige fangrupper såsom familiesegmentet eller de stemningsskabende tilskuere på stadion. OB bliver ganske enkelt i stand til at lave målrettede tilbud til de enkelte publikumsgrupper,” siger Christian Binggeli-Winter, direktør for data og analyse i KMD.

For at kunne udnytte de mange data i klubber som OB, FC Midtjylland og AaB rådgiver KMD klubberne om, hvordan de får bygget et solidt fundament af data, som både kan løfte spillet på banen, gøre oplevelsen på stadion bedre for tilskuerne – og derfor forhåbentlig også forbedre økonomien i klubberne.

”Vi hjælper med at tilvejebringe den nødvendige viden ud fra de data, som klubberne har til rådighed. Det handler om at sikre værdien af data i både den kommercielle og den sportslige forretning, men også om at bruge data til at opdage, at man måske mangler relevant viden,” forklarer Morten Raffnøe Petz, som er Senior Managementkonsulent i KMD og arbejder direkte med klubberne.

”Hvis man begynder at se forretningen som en helhed gennem data, så vil man både kunne bruge sportslige data og kommercielle data til at gøre en forskel, ikke mindst for tilskuerne. Det kan skabe en større synergi på tværs af den forretning, som de professionelle klubber i høj grad også er,” siger Morten Raffnsøe Petz.

Udover datasamarbejdet med OB, FC Midtjylland og AaB er KMD medejer af den teknologisk avancerede træningsbane Goal Station, som mange klubber allerede bruger i deres træning. Samtidig hjælper KMD Divisionsforeningen med at opbygge et datawarehouse, hvor man opbevarer og kategoriserer data fra dansk fodbolds øverste rækker.