Fodboldstadion set oppe fra

Et nyt samarbejde skal styrke de danske fodboldklubbers anvendelse af data. Målet er at give klubber, trænere og spillere nye redskaber til at udvikle spillet.

Hvor mange bolde erobrer Brøndby efter genpres? Hvor mange mål scorer FC København efter indlæg? Den type spørgsmål kan klubber og trænere i de bedste danske fodboldklubber fremover få besvaret mere effektivt. Divisionsforeningen, der er de danske elitefodboldklubbers brancheorganisation, vil sammen med it-virksomheden KMD opbygge et såkaldt datawarehouse, hvor man opbevarer og kategoriserer data fra dansk fodbolds øverste rækker.

”Med det nye datawarehouse får de danske klubber bedre muligheder for at gøre data til en del af den daglige træning og udviklingen af fodbolden. Vi har store forventninger til samarbejdet med KMD, der åbner nye muligheder for dansk fodbold,” siger Claus Thomsen, direktør i divisionsforeningen og fortsætter:

”Målet er at give klubber, trænere og spillere nye redskaber til at udvikle spillet. Det kan eksempelvis være adgang til avanceret statistik fordelt over flere sæsoner og modstandere. Det håber vi, kan give dansk elitefodbold et ekstra skub fremad på internationalt niveau, og vi ser frem til de nye datamuligheder.”

Målet er at give klubber, trænere og spillere nye redskaber til at udvikle spillet. Det kan eksempelvis være adgang til avanceret statistik fordelt over flere sæsoner og modstandere. Det håber vi, kan give dansk elitefodbold et ekstra skub fremad på internationalt niveau, og vi ser frem til de nye datamuligheder

claus thomsen, direktør i divisionsforeningen

Vigtigt marked for KMD

Hos it-virksomheden KMD, der også er kendt for sit datasamarbejde med landsholdet, er der store forventninger til det nye projekt.

”Fitness-trackere og løbe-apps har digitaliseret store dele af sportsverdenen. Nu kommer version 2.0, hvor vi gør komplekse data til et nyt redskab i fodboldverdenen, som kan reducere lange skadespauser, sikre de rigtige afslutninger og udvikle spillet til nye niveauer. Vi er glade og stolte over at levere teknologien, der for alvor skal gøre data til en del af dansk fodbold,” siger Christian Binggeli-Winter, direktør for data og analyse hos KMD og fortsætter:

”Hos KMD oplever vi stor interesse for vores dataløsninger til sportsverdenen, og det bekræfter os i, at der et stort potentiale i dette marked. Den store værdi for brugerne ligger i at analysere udviklinger over tid, og her kan vi hjælpe med at omsætte data til brugbare analyser. Det giver os en god position inden for både sport og analyse generelt,” siger han.

Hos KMD oplever vi stor interesse for vores dataløsninger til sportsverdenen, og det bekræfter os i, at der er et stort potentiale i dette marked. Den store værdi for brugerne ligger i at analysere udviklinger over tid, og her kan vi hjælpe med at omsætte data til brugbare analyser. Det giver os en god position inden for både sport og analyse generelt

christian binggeli-winter, direktør for data & analyse hos kmd