Hænder peger på computer

Kontakten mellem lærer og elever bliver bedre, når de digitale værktøjer bruges til at skabe et fælles udgangspunkt, som samler alle oplysninger, opgaver, afleveringer, elevplaner og evalueringer ét sted. Samtidig sparer lærerne tid, som kan bruges på at øge kvaliteten af deres undervisning.

Det er ikke kun landets skoleelever, der har taget den digitale verden til sig. Lærerne i næsten halvdelen af kommunerne har nemlig erstattet analoge mapper til læringsforløb, elevplaner, brugbare tekster til kommende timer og meget andet med en digital læringsplatform, som håndterer alt fra elevplaner over opgavestyring og til afleveringen og evalueringen af den næste engelske stil.

Det nye skoleår har budt på rekord efter rekord i brugen af læringsplatformen MinUddannelse, når lærerne har planlagt de kommende måneders undervisning – og eleverne har fået sig et overblik over afleveringer, videoer og tekster til analysering og deres egne planer. På elevernes egen forside fremgår de læringsmål, som er aftalt til de enkelte forløb, så platformen er blevet det naturlige omdrejningspunkt i dagligdagen.

”Jeg planlægger simpelthen al min undervisning direkte i MinUddannelse. Jeg sidder ikke med mapper fyldt med tekster og links og ideer længere, jeg har det hele på platformen. Hvis jeg finder en relevant tekst til 8. klasse, så lægger jeg den straks direkte i MinUddannelse, og det samme gælder en video, hvor jeg ikke skal gemme et link et tilfældigt sted på min computer,” siger Jette Nørgaard Jensen, som er engelsklærer på overbygningen på Frydenstrand Skoleafdeling i Frederikshavn Kommune.

 

Jeg planlægger simpelthen al min undervisning direkte i MinUddannelse. Jeg sidder ikke med mapper fyldt med tekster og links og ideer længere, jeg har det hele på platformen. Hvis jeg finder en relevant tekst til 8. klasse, så lægger jeg den straks direkte i MinUddannelse, og det samme gælder en video, hvor jeg ikke skal gemme et link et tilfældigt sted sted på min computer.

jette nørgaard jensen, engelsklærer på overbygningen på frydenstrand skoleafdeling, frederikshavn kommune

Skaber mere kontakt med eleverne

Men læringsplatformen er ikke kun et værktøj i forberedelsen og den senere vurdering af elevernes afleveringer. 

”I et almindeligt modul i klassen logger jeg som det første på MinUddannelse, og så kan eleverne se på smartboard’et, hvad vi skal igennem i dag. Det betyder, at jeg ikke længere står med ryggen til eleverne og skriver løs, mens de laver alt muligt andet. Det fungerer rigtig godt, for jeg oplever, at jeg får mere kontakt med eleverne på den måde,” siger Jette Nørgaard Jensen, der har 23 års erfaring som lærer og er superbruger på skolens it-løsninger.

 

I et almindeligt modul i klassen logger jeg som det første på MinUddannelse, og så kan eleverne se på smartboard'et, hvad vi skal igennem i dag. Det betyder, at jeg ikke længere står med ryggen til eleverne og skriver læs, mens de laver alt muligt andet. Det fungerer rigtig godt, for jeg oplever, at jeg får mere kontakt med eleverne på den måde.

jette nørgaard jensen, engelsklærer på overbygningen på frydenstrand skoleafdeling, frederikshavn kommune

”Hvis vi skal se en video, hvor jeg har forberedt spørgsmål, så står de på tavlen – og når eleverne så efterfølgende skal arbejde med spørgsmålene, så ryger de også ned på deres egne skærme. Samme sted opretter jeg lektier og sætter en dato på, og så kommer det direkte på elevernes egen side i systemet, så alle arbejder fra det samme udgangspunkt,” forklarer hun.

På samme måde fungerer samarbejdet mellem lærer og elever om de individuelle læringsmål også på læringsplatformen, hvor både elever og lærere vurderer fremgangen – eller fx hvor uddannelsesparat den enkelte elev er – eller hvor god hun er til at samarbejde. 

”Med platformen kan eleverne finde alle deres lektier, men også alle deres tekster, når det bliver tid til afgangseksamen. Så er der ikke pludselig tekster, der er forsvundet i en skoletaske, for alt ligger tilgængeligt. Hvis man er syg eller er på ferie, kan man på sin smartphone også følge med i, hvad klassen laver. Eleverne ved derfor altid, hvad de er i gang med at lære, og alle afleverer og får skriftlig feedback samme sted,” siger Jette Nørgaard Jensen


Tiden kan bruges anderledes og bedre

”Det bedste af det hele er, at jeg sparer tid, som jeg kan bruge på at gøre mine læringsforløb bedre. Hvis jeg har lavet et forløb om USA for et par år siden, hvor der var et emne om Obama, så skal det måske nu handle om Trump, så der kan jeg lave den ene del om – og jeg kan bygge videre på de dele, der fungerede godt. Så jeg bruger tiden på en anden og bedre måde,” fortæller hun.

Det bedste af det hele er, at jeg sparer tid, som jeg kan bruge på at gøre mine læringsforløb bedre. Hvis jeg har lavet forløb om USA for et par år siden, hvor der var et emne om Obama, så skal det måske nu handle om Trump, så der kan jeg lave den ene del om - og jeg kan bygge videre på de dele, der fungerede godt. Så jeg bruger tiden på en anden og bedre måde.

JETTE NØRGAARD JENSEN, ENGELSKLÆRER PÅ OVERBYGNINGEN PÅ FRYDENSTRAND SKOLEAFDELING, FREDERIKSHAVN KOMMUNE

Samarbejdet med de andre engelsklærere er også blevet anderledes med den fælles, digitale platform. For kollegerne kan bruge hinandens læringsforløb og udvikle dem, så de i fællesskab gør undervisningen bedre og bedre.

”Der bliver også færre fejl, fordi vi er flere, der kigger på det. Samlet set skaber platformen bedre kvalitet i det, jeg leverer i klassen. Og så laver jeg heller ikke en dum stavefejl, fordi jeg ikke står og skriver direkte på tavlen,” griner Jette Nørgaard Jensen.

Jette Nørgaard Jensen fremhæver også, at den digitale læringsplatform har gjort hverdagen bedre for elever med læsevanskeligheder. Den enkelte bruger kan vælge at få alle tekster læst op, så hun er sikker på, at hun har forstået indholdet – men uden at den øvrige klasse bliver opmærksom på det.

”Alle teksterne i MinUddannelse er OCR-behandlet, så de enkelte elever bliver ikke længere udstillet, for nu har de adgang til de samme tekster som alle andre. De bliver ikke hængt ud, hvis en lærer har glemt at scanne teksten ind til dem. Den situation står vi ikke i længere, og det betyder virkelig noget for de elever,” siger Jette Nørgaard Jensen.

Dagligt bliver MinUddannelse brugt af hundredvis af lærere på 675 skoler i næsten halvdelen af landets kommuner.

MinUddannelse

En sammenhængende læringsplatform er skolens digitale bindeled mellem elever, lærere og forældre. MinUddannelse er bygget op omkring hverdagen i et klasseværelse og understøtter alle faglige arbejdsgange.

Læs mere om MinUddannelse her

Hold dig opdateret

Tilmeld dig vores nyhedsbrev for Børn- og Uddannelsesområdet. Så er du altid opdateret med de seneste indsigter og nye løsninger til sektoren.

Tilmeld dig her

Seneste indsigter