SAP S/4HANA-transformation: Den sejlivede myte om unikke forretningsprocesser vs. SAP Best Practices

Noget af det, der fylder mest, når virksomheder skal træffe beslutning om deres SAP S/4HANA-transformation, er forholdet mellem SAP’s standardprocesser og organisationens egenudviklede arbejdsgange i systemet. For hvor meget – eller hvor lidt – kan man føre med over i den nye platform, og hvad er det optimale mix?

Publiceret: 07. september 2023
Tandhjul

KMD’s SAP-kompetencer

- KMD er én af de største SAP-partnere i Danmark og leverer både projekter og produkter baseret på SAP-teknologi samt Application Management Services (AMS)

- KMD supporterer ca. 250.000 SAP-brugere og håndterer dagligt mere end 50.000 batch-opgaver

- KMD’s SAP Customer Center of Expertise er nomineret blandt de 10 bedste i verden tre år i træk (2021, 2022, 2023)

- KMD har 380 SAP-specialister i Danmark og Polen – bl.a. arkitekter, implementeringskonsulenter og projektledere

- KMD har adgang til 5.300 globale SAP-specialister via det NEC-ejede selskab ABeam Consulting

- KMD S/4 HANA Conversion-koncept (S/4Move) er blevet verificeret af SAP

Diskussionen om unikke forretningsprocesser versus SAP Best Practices for SAP S/4HANA kører på højtryk i danske virksomheder i disse måneder. Med god grund. Ofte er organisationens arbejdsgange i eksempelvis en salgs- eller indkøbsafdeling et resultat af mange års rutiner og kreative workarounds i SAP-systemet. Alt det arbejde – ofte tilsat en god portion manuelle processer – er man ikke villig til at kaste over bord for at flytte over i et nyere SAP-system, og derfor ender nogle med at udskyde beslutningen om at skifte til den nye S/4HANA platform. 

“Men meget af snakken omkring standarder hviler faktisk på en falsk forudsætning,” siger Jan Hesthaven, som er Senior Delivery Director i KMD. “For det første er en SAP-transformation aldrig sort/hvid. Det er ikke sådan, at man skal passe alle sine forretningsprocesser ned i SAP Best Practices. Hvis der er behov for at føre en arbejdsproces med fra det eksisterende SAP-system over i det nye S/4HANA-system, kan det godt lade sig gøre.”

“For det andet giver indblikket i en organisations forretningsprocesser et godt billede af, hvordan man tænker forandring og ikke mindst forandringsparathed. Som beslutningstager skal man holde øje med, hvor en eventuel modstand mod et SAP S/4HANA-projekt kommer fra, og med hvilke argumenter modstanden bliver båret frem. Hvad handler skepsissen egentlig om? Tjener den virksomhedens interesser, eller er der andet på spil?”

Er der værdi i det unikke?
Når en virksomhed påbegynder en transformationsproces til SAP S/4HANA, har SAP et demosystem og tool, som de kører virksomhedens forretningsprocesser igennem, for at se om de kan standardiseres ved hjælp af SAP Best Practices for SAP S/4HANA eller ej. Det er altså ret nemt og hurtigt at få SAP til at verificere, hvad der er muligt i overgangen til den nye platform.

“Forandringsmodstanden ligger ofte gemt i de små detaljer. Det kan være, at man har en indkøbsproces, som på nogle få parametre afviger en smule fra SAP’s standarder, og derfor vender demosystemet tommelfingeren ned, når de kører processen igennem. Af frygt for at man ikke kan få det præcis, som det var, og at noget går endegyldigt tabt i transformationen, vil man derfor hellere blive i det gamle, fordi det føles mere sikkert. Det interessante er selvfølgelig at kigge nærmere på, hvor lidt der skal til for at passe arbejdsprocessen ind i SAP Best Practices – om det eksempelvis kan klares ved hjælp af nogle interne justeringer i arbejdsgangene eller simple konfigurationer,” siger Jan Hesthaven.

“Det andet interessante spørgsmål er, om man mere objektivt kan værdibestemme den unikke forretningsproces i det eksisterende system. Om det rent faktisk er noget, der giver virksomheden en fordel, eller om gevinsten udelukkende eksisterer oppe i hovedet på de folk, der styrer den eksisterende forretningsproces.”

Forretning før teknik
I de indledende faser af et transformationsprojekt gør KMD meget ud af at hæve sig op over teknikken i SAP-systemet og finde ud af, hvad der gør den enkelte virksomhed særegen. Først når det er på plads, går konsulenterne i gang med at kigge på, hvordan virksomhedens dna kan understøttes af forretningsprocesserne i det nye SAP-system.

“På den måde får vi en fin dialog med kunderne om, hvad der gør dem specielle. Der er mange aha-oplevelser rundt om bordet i sådan en analyse. Og hvis vi så finder ud af, at de gerne vil beholde nogle særlige rabataftaler, betalingsbetingelser, eller hvad det nu kan være, som ikke kan understøttes af SAP Best Practices, finder vi en løsning,” siger Jan Hesthaven og slutter:

“Som sagt møder vi nogle gange den opfattelse hos kunderne, at hvis det skal være SAP-standard, må de slet ikke lave noget om. Men det er altså en myte. Det kan man godt, og i nogle tilfælde kan det også give god mening at føre noget med over fra det gamle system. Men generelt gælder det, at jo mere man kan tænke sin forretning ind i SAP’s standardprocesser, des nemmere, billigere og mere kraftfuldt bliver det at anvende den indbyggede teknologi i SAP S/4HANA.”

Kontakt os

Portræt af Ricky Thyssen Johannsen Sander

Er du interesseret i at høre mere? Så kontakt Ricky Sander, Senior Director, til en uforpligtende snak.

Vil du vide mere?

Udnyt den brede funktionalitet og den store fleksibilitet i en SAP S/4HANA on-prem-løsning eller en cloudbaseret ERP-løsning, SAP S/4HANA Cloud. I KMD har vi gennemført SAP-projekter i mere end 25 år og har dyb domæneviden fra både det private og offentlige.