Ældre par med tablet

KMD skal med Sekoia som underleverandør levere en samlet digital omsorgsløsning til flere plejehjem i Kolding Kommune. Udsigten til at blive en del af et stort og stærkt udviklingsfællesskab med tætte integrationer mellem KMD Nexus og Sekoia vejede tungt i kommunens beslutningsproces.

En række plejehjem i Kolding Kommune har i en årrække anvendt KMD Nexus som omsorgsløsning med integration til planlægningsværktøjet Sekoia. Den kombination har været en succes på plejehjemmene. Men det var først i forbindelse med et udbud i foråret 2020, at KMD formelt fik ansvaret for plejehjemmenes digitale løsning med Sekoia som underleverandør. Tidligere har driftsansvaret for Sekoias løsning ligget hos en tredje leverandør.

Det var blandt andet udsigten til at kunne koordinere små hverdagsudfordringer og større udviklingsopgaver direkte med de to systemejere, der blev udslagsgivende i Kolding Kommunes beslutningsproces. Det fortæller Gitte Meyer Larsen, chef for plejehjem, køkken og aktivitet i Kolding Kommune, som til trods for undtagelsestilstanden under corona-krisen allerede nu kan konstatere, at arbejdsgangene glider nemmere sammenlignet med deres tidligere driftsetup.

“Vi kan mærke, at tingene går hurtigere igennem nu. Samarbejdet mellem KMD, Sekoia og os fungerer supergodt,” siger hun.

Vi kan mærke, at tingene går hurtigere igennem nu. Samarbejdet mellem KMD, Sekoia og os fungerer supergodt.

Gitte Meyer Larsen, chef for plejehjem, køkken og aktivitet i Kolding Kommune

Høj fleksibilitet

Som fagpersoner på et plejehjem er Gitte Meyer Larsen og hendes kollegaer ikke uddannet til at udtænke eller designe it-løsninger. Men lige præcis den digitale vinkel på en faglig problemstilling er Sekoia gode til at fange, når plejehjemmet formidler deres ønsker til, hvordan en digital løsning kan hjælpe personalet til at levere en bedre borgerservice.

“Man kan godt sige, at forholdet mellem KMD og Sekoia er vendt lidt om. For selvom det er KMD, der er vores hovedleverandør, er det primært Sekoia, vi har kontakten til. Og det er, fordi de kender vores hverdag og vores behov. Det er en stor styrke, at vi har mulighed for at gå direkte til dem, der leverer vores praktiske værktøj, og så går Sekoia til KMD og efterspørger funktionaliteten i Nexus. Det gør det meget nemt og fleksibelt for os. Vi har ikke to leverandører, som slås med hinanden. Vi har to leverandører, som hjælper hinanden og arbejder tæt sammen om at løse vores udfordringer.”

Vi har to leverandører, som hjælper hinanden og arbejder tæt sammen om at løse vores udfordringer.

Gitte Meyer Larsen, chef for plejehjem, køkken og aktivitet i Kolding Kommune

Mindre rigidt, mere åbent

Gitte Meyer Larsen har arbejdet på plejehjemsområdet i mere end 30 år – mange af dem som bruger af KMD’s løsninger. Hun synes, at der generelt er sket en stor, positiv ændring i den tilgang, KMD går til markedet med.

“Der var engang, hvor det at arbejde sammen med KMD og det at arbejde i KMD’s systemer godt kunne være lidt rigidt. Sådan er det slet ikke længere. De er blevet mere åbne, og de laver de integrationer og snitflader, vi har brug for,” siger hun.

Dokumentation tæt på og sammen med borgeren

Den dybe integration mellem KMD Nexus og Sekoia betyder, at Kolding Kommune kan fastholde sit ønske om at udføre så mange af de daglige opgaver så tæt på borgerne som muligt – inklusive de mange dokumentationsopgaver.

“Med kombinationen KMD Nexus og Sekoia har vi mere et dialogsystem end et dokumentationssystem. For vores personale kan tage skærmene med ind til borgerne og få en snak om, hvad de skal notere den dag,” siger Gitte Meyer Larsen.

“Det er helt essentielt for os som kommune, at vi sammen med borgerne kan løse hverdagens opgaver. Når det er sagt, er der heller ingen tvivl om, at muligheden for at dokumentere sammen med borgeren samtidig sparer personalet tid og nedsætter risikoen for fejl. Eksempelvis når de kan håndtere udleveringen af medicin på stedet via Sekoias integration til Nexus.”

Det er helt essentielt for os som kommune, at vi sammen med borgerne kan løse hverdagens opgaver. Når det er sagt, er der heller ingen tvivl om, at muligheden for at dokumentere sammen med borgeren samtidig sparer personalet tid og nedsætter risikoen for fejl.

Gitte Meyer Larsen, chef for plejehjem, køkken og aktivitet i Kolding Kommune

Medarbejdere oplever større tryghed

Der er nogle typer af opgaveudførsel, hvis værdi egner sig til at blive opgjort i kroner og ører. På plejeområdet kan den regneøvelse være svær at lave, fordi medarbejderne i højere grad skal måles på deres evne til at øge borgerens livskvalitet.

“Hvordan regner man på en medarbejders følelse af at have et godt overblik over hverdagen? Eller på deres følelse af nærvær sammen med en borger? Det kan man ikke. I hvert fald ikke på den korte bane. På den lange bane er jeg helt sikker på, at den følelse kan oversættes til større arbejdsglæde og en mindre hektisk hverdag med risiko for stress og sygedage,” slutter Gitte Meyer Larsen.

I øjeblikket er KMD Nexus og Sekoia rullet ud på tre af Kolding Kommunes 10 offentlige plejehjem. Der er i alt 13 plejehjem i kommunen.

Læs mere om KMD Nexus

KMD Nexus er en samlet platform til jeres borgerforløb. Her kan I samarbejde om effektive forløb på tværs af sundhed, omsorg og socialområdet.

Læs mere om mulighederne her

Hold dig opdateret

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de seneste nyheder, indsigter og invitationer fra social- og sundhedssektoren direkte i din indbakke.

Tilmeld dig her