Tilskuere til fodbold på stadion

Brugen af data vil ændre radikalt på, hvordan trænere sætter deres startopstilling, forudser en ekspert, som ved hjælp af data ser interessante forskelle på fx danske hold, som om lidt tager hul på en ny sæson i Superligaen, og Champions League-vinderne fra spanske Real Madrid.

Den digitale udvikling strømmer i disse år ind over sportsverdenen med en flodbølge af data, som giver helt nye muligheder for spillere, trænere, klubber og tilskuere. Det kræver, at man ude i fx fodboldklubberne tænker på en anden måde – og at man bliver i stand til at behandle mængden af data effektivt.

Det står helt klart for Frans Hjort Hammer, som til daglig sammen med sit team i it-virksomheden KMD arbejder på at forædle og behandle data for bl.a. fodboldklubber. Det sker i det område, som hedder Information Management & Analytics.

Onsdag træder de forsvarende danske mestre fra FC København ind i kvalifikationen til en ny sæson i Champions League, når de møder slovakiske MSK Zilina. FCK gjorde en flot figur sidste sæson, men det var især de spanske hold, der dominerede turneringen med Real Madrid som den endelige vinder. I den kommende weekend tager de danske hold så hul på Superligaen, men der er mange forskelle at spotte på de danske og spanske hold, som ikke kun handler om økonomi.

Effekten af et løb

”Den danske Superliga i fodbold er det sted i verden, hvor spillerne løber allermest under en kamp. Omvendt i Spanien, hvor de faktisk er dem, der løber allermindst. Men danske hold vandt ikke Champions League-finalen, det gjorde Real Madrid. Så når vi taler om data, er det fx mere interessant at kigge på, hvilke løb på banen, der har egentlig effekt, end hvor mange meter, man løber,” siger Frans Hjort Hammer.

I dag arbejder Frans Hjort Hammer med at forædle data som chefkonsulent i KMD. Men han har en fortid som bl.a. landstræner i håndbold i Italien, cheftræner for håndboldklubben HC Midtjylland og fysisk træner for danske Superligaklubber – og er bestyrelsesmedlem i både Danmarks Idræts Forbund og den olympiske komité. Så Frans Hjort Hammer brænder for at gøre sporten bedre og klogere ved hjælp af data, både for spillere, klubber og tilskuere.

Nye lag på data

Ser man Champions League på tv, får man som seer oplysninger om, at en given spiller har løbet 8,8 kilometer, når han bliver skiftet ud. Kameraer og software med ansigtsgenkendelse måler på alle spillerne og sender store mængder af data videre til klubberne.

”Men hvad skal vi bruge til, at han har løbet 8,8 km? Det er jo bare, fordi man kan. Det lag, vi så kan lægge oven på ved hjælp af data, er at sige: Af de 8,8 kilometers løb, hvilke løb har haft effekt? Hvilke løb har skabt chancer eller stoppet en modstander? Det er måske kun 1,2 kilometer. Men hvor på banen løb han de 1,2 km, hvor hurtigt løb han, og hvad gav det af effekt?” spørger Frans Hjort Hammer.”Det næste bliver så at tage den spillers løb og køre det over hele hans karriere. Så kan vi begynde at klynge data og trække andre faktorer ind. Hvilken effekt havde hans løb fx, når det var regnvejr, eller det var på udebane, eller der var få dage siden den sidste kamp?” spørger han.

Big Data, der ligger til højrebenet

Data kan ændre startopstillingen

At bruge data intelligent er en trend, som vil vokse voldsomt over de kommende år inden for fodbold. Det vil gøre det muligt for en fodboldspiller at træne anderledes og forbedre specifikke kompetencer. Men det vil i høj grad også påvirke trænerens rolle.

”Tidligere har brugen af data ikke været koblet op på, hvordan træneren egentlig gerne ville spille – eller på hvordan effekten af den taktik var. Træneren vil måske gerne spille på en bestemt måde, men hvor stor sandsynlighed er der for, at holdet laver mål, hvis man spiller på den måde? Det kan vi fortælle træneren ved hjælp af data – og måske skal han faktisk spille på en helt anden måde, end han troede,” siger Frans Hjort Hammer.

”Baseret på vores foreløbige resultater kan vi se, at vi ikke skal ridse ret meget i lakken, før vi faktisk kommer med nogle informationer, som vil ændre fuldstændig radikalt på, hvordan trænere sætter deres startopstilling,” fastslår Frans Hjort Hammer.

Ikke kun en mavefornemmelse

Også for selve klubberne vil brugen af data ændre hverdagen radikalt – som man på nogle områder allerede i Danmark ser det hos FC Midtjylland, der har en datadrevet filosofi.

”Klubberne kommer til at købe og sælge spillere baseret på enorme datamængder. Det vil blive båret af statistik og data og ikke kun den mavefornemmelse, som en cheftræner har. Det vil i høj grad være datafolkene, der kommer til at afgøre det,” siger Frans Hjort Hammer.

Den digitale udvikling ser man også som seer til en fodboldkamp på tv, hvor data og nye kameratyper gør oplevelsen meget anderledes end tidligere. Her handler det om forædle produktet, så seerne bliver hængende.

At aflure taktikken

”Tilskuerne kan jo i princippet ende med at vide mere end trænerne under en kamp, fordi de i fremtiden kan få adgang til data live. Men det samme kan gælde på stadion, hvor der nu er netadgang de fleste steder. Så publikum kan råbe ad træneren, at en spiller skal skiftes ud – for det viser data,” griner Frans Hjort Hammer.

En ting er sikker: Brugen af data i fodbold er kommet for at blive, også selv om man til tider kan drømme sig tilbage til en fortid fyldt med mavefornemmelser og tilfældigheder.

”Der er ikke noget, der er tilfældigt længere. Det er cool business, og det er sandsynlighed og data i kæmpe mængder – og det er præcis det, vi i KMD kan hjælpe med,” fastslår Frans Hjort Hammer.

FC København møder MSK Zilina på udebane onsdag aften og spiller returkamp i Parken ugen efter. I mellemtiden gælder det starten på Superliga-sæsonen, som begynder fredag med et møde mellem AGF og AC Horsens, mens FCK møder AaB i Parken lørdag.