nyhavn

Et nyt personalecockpit har gjort det lettere at være leder i Københavns Kommune.

Det er altid en fordel at have konkrete, effektive værktøjer til rådighed til sit arbejde. Det gælder ikke mindst, når man er leder i en stor organisation med tusindvis af ledere og endnu flere medarbejdere.

Uanset om man står i cockpittet på et skib eller på sit eget kontor, så er det afgørende, at værktøjerne og dermed vejen til handling er kort, når man skal træffe beslutninger, som skal leve op til både regelsæt og politikker.

Det var et de vigtigste fokusområder, da Københavns Kommune skulle udskifte sit eksisterende system til håndtering af ledelsesinformationen for den enkelte personaleleder.

Vi opstillede allerede tidligt i projektet tre klare mål for designet: Løsningen skulle være intuitiv. Den skulle være handlingsorienteret. Og den skulle være tilpasset de enkelte brugeres behov.

Janus Rønholt Hansen, kontorchef i Økonomiforvaltningen

Derudover var det vigtigt, at løsningen blev fleksibel og kunne udbygges efter behov. Forud for designet af løsningen gik en grundig dialog med forvaltningerne, så den bedst muligt kunne understøtte de mange krav og regler, som den travle leder skal leve op til.

Løsningen blev udviklet af KMD og indebærer et styringscockpit med seks helt centrale KPI’er. Når lederen er på omdrejningshøjde, er tallene sorte – mens røde tal kalder på handling. Cockpitter omfatter kun lederens egne medarbejdere, der er sat op med individuelle KPI’er og baseret på lokale politikker.

”Er sygefraværet for højt, eller er medarbejderne bagud med afvikling af ferie? Det kan se lederen på et øjeblik, og herfra er det nemt at finde forklaringen. Skyldes det en generel tendens eller udsving hos enkelte medarbejdere? Lederen kan hurtigt se, hvor der skal sættes ind, og det er netop pointen: Vejen til handling er kort,” forklarer Janus Rønholt Hansen.

Du kan læse meget mere om de fordele, som Københavns Kommunes cirka 2300 ledere og stedfortrædere har fået ved implementeringen af løsningen lige her.