bygningsstyrelsen

Udskiftningen af 38.000 el-, vand- og varmemålere i 2015 har gjort det muligt for Forsyning Helsingør at komme meget tættere på deres kunder, som i stigende grad betaler efter faktisk forbrug og ikke via a conto og regninger længe efter forbruget.

Det kan i høj grad presse en økonomi, når man får en større regning for et helt års forbrug af strøm end forventet. Men med udskiftningen af 38.000 el-, vand- og varmemålere i 2015 og en nyligt opdateret it-løsning får indbyggere og erhvervsliv i Helsingør i stedet hver måned fakturaer for deres elforbrug.

Det er derfor slut med de traditionelle a conto-indbetalingskort, hvor Forsyning Helsingør estimerede kundernes forbrug, for de nye målere kan i stedet måle det faktiske forbrug. Kunderne får via it-løsningen KMD Easy Energy en regning for strømforbruget hver måned, mens vand og spildevand afregnes hver tredje måned, og varmen afregnes hvert år.

Afregning efter faktiske forbrug kommer kunderne til gode. For det er nemmere at komme ind i et betalingsmønster igen efter én forsømt regning på et mindre beløb, end det er at blive præsenteret for en kæmpe regning, man ikke kan betale efter et års forbrug

kim asker larsen, salgs- & marketingschef i forsyning helsingør

”Afregning efter faktiske forbrug kommer kunderne til gode. For det er nemmere at komme ind i et betalingsmønster igen efter én forsømt regning på et mindre beløb, end det er at blive præsenteret for en kæmpe regning, man ikke kan betale, efter et års forbrug,” siger Kim Asker Larsen, salgs- og marketingschef i Forsyning Helsingør og forklarer, at afregningen på varme endnu foretages en gang om året, fordi der er så store udsving på sommer- og vinterforbruget.

Det er en fordel både for Forsyning Helsingør og de 62.000 borgere, erhvervslivet og institutionerne, at der betales for det faktiske forbrug. For multiforsyningsselskabet kan i tilfælde af manglende betaling reagere inden for en måned i stedet for et tidligere langstrakt forløb mange måneder efter, at forbruget faktisk var sket.  


Er kommet tættere på kunderne

Samtidig har især erhvervskunder og de unge taget positivt imod den mere fleksible forbrugsafregning. De unge er nemlig vant til at betale eksempelvis internet- og mobilregninger på samme måde og er derfor ikke vant til at spare op til en årlig regning. Derfor er det også nemmere for både kunder og Forsyning Helsingør at håndtere en regning for et forbrug, som ikke ligger mange måneder tilbage i tiden.

”I dag kan vi tydeligt mærke, at vi har færre konflikter, fordi vi er i stand til at sende en regning inden for kort tid,” siger Kim Asker Larsen.

Vi kan i det hele taget mærke, at vi er kommet tættere på kunderne. Jeg tror, det er det, der skal til, hvis vi skal have folk til at interessere sig mere for deres el-, vand- og varmeforbrug. Det skal ikke gemmes væk i en a conto-regning en gang om året. Det skal præsenteres for dem hurtigst muligt

kim asker larsen, salgs- & marketingschef i forsyning helsingør

”Vi kan i det hele taget mærke, at vi er kommet tættere på kunderne. Jeg tror, at det er det, der skal til, hvis vi skal have folk til at interessere sig mere for deres el-, vand- og varmeforbrug. Det skal ikke gemmes væk i en a conto-regning en gang om året. Det skal præsenteres for dem hurtigst muligt,” siger han.

Du kan læse om flere af de fordele, som Forsyning Helsingør har fået ved at få opdateret deres KMD Easy Energy-løsning lige her.