Medarbejdere arbejder i åbent kontorlandskab

En opgradering til KMD Momentum i Varde Kommunes jobcenter har givet sagsbehandlerne et bedre overblik over deres opgaver. I stedet for at logge ind og ud af forskellige fagsystemer har de nu alle oplysninger samlet ét sted. Det giver en smidigere hverdag og mere produktive medarbejdere.

Da jobcenteret i Varde Kommune i foråret 2018 skiftede fagsystem fra KMD Opera til afløseren KMD Momentum, gentog afdelingsleder Marianne Nielsen igen og igen over for sine kollegaer, at KMD Momentum ikke var et nyt KMD Opera. Det var en anden løsning med andre features, andre arbejdsgange, et nyt look osv. Alligevel kunne kollegerne i begyndelsen ikke lade være med at fokusere på, om de kunne løse deres opgaver på præcis samme måde i den nye løsning, som de kunne i den gamle.

- Det er nok meget menneskeligt, siger Marianne Nielsen. Men jeg har gjort meget ud af at fortælle, at hvis de kunne løse deres arbejdsopgaver på samme måde, ville det jo betyde, at vores arbejdsgange ikke havde ændret sig. Og vi skulle gerne kunne løse vores opgaver på smartere måder i fremtiden. Det har taget noget tid at få den tankegang slået fast, men jeg synes, at det er der, vi er i dag.

Alt samlet ét sted

Marianne Nielsen forklarer, at noget af det, der adskiller KMD Opera fra KMD Momentum, er de forbedrede brugergrænseflader. Det er nemt at finde rundt, det hele er logisk bygget op – og så gør det heller ikke noget, at snitfladerne er pænere at kigge på.

Derudover er den store forskel, at hvor medarbejderne tidligere skulle skifte mellem forskellige fagsystemer for at tilgå de relevante oplysninger, så er alle journaler og dokumenter vedrørende en borgers sag samlet i ét overblik i KMD Momentum. Og der ligger kun de oplysninger, der vedrører borgerens forhold til jobcenteret. Medarbejderne logger ind i KMD Momentum, og så kan de med det samme se dagens sager og opgaver. Det er også blevet meget nemmere at skrive sagsakter ud til borgerne, fordi det hele er samlet ét sted. Det har været en stor hjælp,

Afdelingsleder Marianne Nielsen.

Nem rapportering og høj driftssikkerhed

Hvor det tidligere var besværligt og krævede en vis teknisk indsigt at trække rapporter i KMD Opera, er rapportering blevet en væsentligt nemmere disciplin i KMD Momentum, fortæller Marianne Nielsen.

- I dag kan lederne selv trække en rapport med et enkelt klik og få et hurtigt overblik over, hvilke og hvor mange typer af igangværende sager der er.

Hun fremhæver også fordelene ved, at KMD Momentum er en cloudbaseret løsning, som leveres over skyen og derfor ikke kræver samme involvering fra deres egen it-afdeling, som KMD Opera gjorde. Driftsikkerheden er høj, og fejlrettelser slår hurtigt igennem. Begge dele har været medvirkende årsager til, at medarbejderne med tiden er blevet gladere og gladere for KMD Momentum.

“Fantastisk samarbejde”

Varde Kommune har arbejdet sammen med KMD i en lang årrække og er meget tilfredse med både leverancerne og deres kontaktpersoner.

- Vi har et fantastisk samarbejde med KMD. Der vil selvfølgelig altid opstå fejl ved løsningen, og vi har også løbende ønsker til forbedringer. Men vores oplevelse er, at KMD er meget lydhøre, og at de griber hurtigt ind, hvis noget ikke fungerer.

Marianne Nielsen lægger også vægt på, at Varde Kommune nyder godt af at være en del af et udviklingsfællesskab med andre kommuner, der anvender KMD Momentum.

- Jeg får meget ud af at deltage i KMD’s workshops og faglige møder. Der er meget inspiration at hente – noget får jeg fra KMD, andet får jeg fra kolleger i andre kommuner og deres måde at bruge Momentum-løsningen på.

Understøttelse af fremtidens jobcenter

Som en del af det faglige indhold på fællesmøderne er Marianne Nielsen blevet præsenteret for KMD’s visioner for fremtidens jobcenter. Og det så spændende ud.

- Jeg bed blandt andet mærke i en form for digital assistent, der dukkede op og hjalp medarbejderen direkte på skærmen. Der er en stor udskiftning blandt personalet på et jobcenter, så der er ofte brug for oplæring. Her ville det være en stor hjælp med en digital assistent, der kunne spørge, om man har tænkt på det og det, slutter Marianne Nielsen.

Om KMD Momentum

  • Standardiseret jobcenterløsning, der understøtter alle faglige arbejdsgange – både i forhold til sagsbehandling over for borgere og samarbejde med virksomheder.
  • Kan eksempelvis give et overblik over alle sagsbehandlerens opgaver og tidsfrister i ét skærmbillede. Løsningen kan også give et samlet overblik over borgerens planer, samtaler og aktiviteter i ét skærmbillede.
  • Integrerer bl.a. til Det Fælles Datagrundlag (DFDG) og alle relevante kommunale ydelses- og fagsystemer. Det gælder både aktuelle systemer og kommende systemer fra KOMBIT.
  • Cloudbaseret løsning, hvor KMD varetager al drift, vedligehold og udvikling.

Læs mere om KMD Momentum

Jobcenteret i Varde Kommune styrker driftssikkerheden, øger effektiviteten og ruster sig til fremtiden med KMD Momentum

Medarbejdere arbejder i åbent kontorlandskab

Hold dig opdateret

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de seneste nyheder, indsigter og invitationer fra KMD Arbejdsmarked.

Tilmeld dig her