KMD Mikrobetalinger giver mennesker med handicap lidt af deres gamle liv tilbage

For nogle borgere har livet ændret sig drastisk, hvilket har betydet, at de nu har brug for mere hjælp i deres hverdag. Hos Asta Fonden kommer borgere med handicap, og her har KMD Mikrobetalinger haft succes med at give borgerne en mere selvstændig måde at betale på, og at gøre fakturabehandling for Asta Fonden langt mere effektivt.

Publiceret: 09. juni 2023
finger

De her mennesker har jo været vant til at have et mere selvstændigt liv end de har nu. Så jeg synes, at der kommer noget selvstændighed tilbage ved at de har sit eget kort, som de kan betale med

Mille Nordstrand

Tværgående leder, Asta Fonden

Mille Nordstrand er tværgående leder i Asta Fonden, og har i de seneste 13 år været med til at implementere IT-systemer i Københavns Kommune. Mille beskriver, at KMD Mikrobetalinger har været en succes i Asta Fonden, både for organisationen selv, men også borgerne, som Asta Fonden er til for.

KMD Mikrobetalinger er et samlet kontantfrit betalingssystem, der håndterer alle betalinger sikkert, så risikoen for fejl og svindel minimeres, hvilket giver tryghed og gennemsigtighed i alle betalinger. KMD Mikrobetalinger giver borgerne deres eget kreditkort, som de selv kan betale med i kantinen, fremfor at værge, bosted eller pårørende skal betale en månedlig faktura. Borgerne opnår dermed mere selvstændighed i deres hverdag, mens det samtidig har forvandlet fakturabehandling fra at være langsom og omkostningstungt til nemt og effektivt. 

Stor glæde hos borgerne 

Mille beskriver, at borgerne er rigtig glade for deres nye kreditkort og for at få en del af deres gamle liv tilbage:
”Borgerne har taget rigtig godt imod det, og der er en stor tilfredshed hos borgerne. Der har ikke været en eneste negativ kommentar fra borgerne. De oplever, at det er det samme som at gå i Netto. Der skal jo også penge på kortet, hvis jeg vil have maden med hjem. Så der har ikke været nogle forbehold fra borgerne overhovedet. Tværtimod, så er der nogle af dem som har værge, som kigger på mig inde i kantinen og siger ”hvornår får jeg mit kort?”. Fordi det vil de jo gerne have, ligesom de andre.”

At give borgeren en grad af selvstændighed tilbage er essentielt. Det er nemlig en del af den rehabiliterende tilgang, at borgeren aktivt inddrages i hverdagsforhold som f.eks. at betale sin egen mad. Disse oplevelser kan nemlig give borgeren følelsen af igen at kunne mestre dagligdagen. For de pårørende giver KMD Mikrobetalinger betaling også en tryghed, da kortet kun kan bruges ved forudbestemte terminaler.

KMD Mikrobetalinger sparer Asta Fonden både tid og penge

Hos Asta Fonden plejede det at være dyrt og langsommeligt at oprette og sende fakturer. Det var en tidskrævende opgave, der tog en stor del af pædagogernes tid. Desuden kostede var det en dyr affære at sende fakturaerne med posten:

”De fleste af vores borgere er jo også fritaget for digital post, og det er besværligt for en mindre organisation at sende digital post ud med individuelle fakturaer. Jeg kunne derudover også se, at det kostede os 12.000kr om året alene i porto at sende fakturaer. Der er selvfølgelig en implementeringsfase, hvor formidling til værger, bosteder og pårørende tager tid, men når først den automatiske optankning af kortet kører, forenkler det vores dag. En afgørende ting for valget af KMD Mikrobetalinger, var også at der er support med i prisen. Derudover giver det os samtidig mulighed for at trække rapporter over køb, så vi kender vores omsætning bedre”.

KMD Mikrobetalinger opretter automatisk fakturaerne og sørger samtidig for, at disse bliver gemt digitalt. Årligt sparer det Asta Fonden for flere tusinde kroner, og vigtigst af alt frigør det pædagogernes tid, så de i stedet kan bruge denne tid, hvor den gør den største forskel – nemlig ved at hjælpe borgerne.

Vil I vide mere?

Portræt af Lars Kjeldsen

Vil I gerne høre mere om jeres muligheder med KMD Mikrobetaling? Så tøv ikke med at tage kontakt, så vi sammen kan se på, hvilke fordele I kan opnå.

KMD Mikrobetalinger

KMD Mikrobetalinger digitaliserer betalinger fra kommunens borgere, så I slipper for at håndtere kontanter og sparer ressourcer i administrationen. Borgerne får en nem og tryg hverdag uden kontanter og får fuldt overblik over deres forbrug.

Hold dig opdateret

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de seneste nyheder, indsigter og invitationer for kommuner og regioner direkte i din indbakke.

Tilmeld dig her