Nu kan indkøberne gå på webshopping i Aarhus

Er varen på lager? Hvordan ser den ud? Og er prisen opdateret? Med Aarhus Kommunes nye online indkøbskataloger får indkøberne samme gode og informative indkøbsoplevelse som i en webshop.

Det bedste af to verdener

Kommunerne kræver, at alle indkøb skal ske på deres aftaler - og indkøberne vil helst handle i leverandørernes webshops. Hidtil har de to ønsker været svære at forene, men i Aarhus har kommunen fået knækket nøden: Indkøberne handler gennem KMD Opus E-Indkøb og får samtidig den fuldkomne præsentation af varerne i leverandørens webshop.

Løsningen er en snitflade mellem webshoppen og KMD Opus Indkøb. Den tekniske betegnelser er punch-out kataloger, men i Aarhus går de under den mere mundrette betegnelse onlinekataloger.

Indkøberne får det, de har savnet

I dag kan man knap købe noget så enkelt som en toiletrulle uden at kende specifikke produktfakta. Det har længe fået indkøberne i Aarhus Kommune til at ønske sig en webshop, hvor de hurtigt kunne få overblik over detaljerede oplysninger og billeder - for ikke at nævne lagerstatus og ajourførte priser. Derfor har kommunens afdeling for Indkøb og Udbud nu valgt at indføre webshoppens lyksaligheder gennem KMD Opus Indkøb.

- Indgangen er stadig vores egen indkøbsløsning, men nu kan indkøberne hoppe fra varelisten over i leverandørens tilpassede webshop. Og her får de alle de brugervenlige detaljer, de kender fra enhver anden webshop, forklarer Lisbeth Ravn, der er chefkonsulent i Indkøb og Udbud.

Intuitivt overblik med færre klik

I onlinekataloget præsenterer hver leverandører sine varer i eget grafiske design med egen navigation. Men den variation er kommunen ikke nervøs for:

- Alle er jo vant til at handle på nettet i dag, så det foregår helt intuitivt. I vores pilottests fik vi også udelukkende positive tilbagemeldinger fra vores brugere, fortæller Contract Manager Mette Rich.

Brugerne bemærkede blandt andet, at billederne er bedre, de får præsenteret relaterede produkter, og de kan hurtigt se særlige kategorier inden for eksempelvis fødevarer. Derudover kan de nu handle med færre klik, de behøver ikke at nulstille søgekriterierne i KMD Opus, og de oplever en større andel af fakturamatch.

Kommunens centrale controllere er også berørt af den nye løsning, men ikke på en måde, der har givet problemer:

- De nye arbejdsgange er ikke mere besværlige. De er bare anderledes. Derfor er det også klogt at forholde sig til dem på forhånd, hvis man overvejer at indføre en løsning som vores, uddyber Mette Rich.

Også en fordel for leverandørerne

For leverandørerne betyder den nye mulighed, at de skal oprette snitflade til KMD Opus og tilpasse individuelle webshops til hver kunde. Den investering bliver imidlertid opvejet af, at de kan præsentere varerne, som de selv foretrækker det, og de skal kun vedligeholde priser og varer ét sted - i deres egen webshop.

Derfor har Aarhus Kommune også mødt stor velvilje fra sine leverandører.

- I første omgang har det handlet om to ting for os: At komme vores brugere i møde og at finde leverandører, der er parate, siger Lisbeth Ravn.

Hun peger også på, at kommunerne baner vejen for hinanden. Når én kommune har aftaler om onlinekataloger med en leverandør, er vejen hurtigt åben for andre. Og nu har Aarhus Kommune taget de første skridt.

Sådan foregår købet i et onlinekatalog:

  • Indkøberen går ind i KMD Opus Indkøb og finder leverandørens onlinekatalog.
  • Et link leder indkøberen over i leverandørens kommunespecifikke webshop. 
  • Indkøberen kan se alle detaljerede oplysninger, billeder og ajourførte priser i webshoppen.
  • Når indkøberen vælger "Bestil", bliver varen tilføjet til indkøbskurven i leverandørens webshop. Ordren afsluttes og bliver automatisk overført til KMD Opus Indkøb. 
  • Indkøbet afsluttes som vanligt i KMD Opus Indkøb.

Hold dig opdateret

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de seneste nyheder, indsigter og invitationer om løn, HR og tid.

Tilmeld dig her