Skoledreng leger med en KUBO-robot

Den lille robot KUBO skal lære børn at kode. Den vandt i oktober en stor Nordic Startup Award og ser frem til et stort 2018 med fokus på Europa. KMD Venture investerede tidligt i den fynske robotvirksomhed.

Den er fysisk lille og kun godt et år gammel, men den høster priser i internationale konkurrencer og er allerede blevet et stort hit i klasseværelser rundt i verden. Den fynske læringsrobot KUBO er sat i verden for at lære de yngste elever at kode eller programmere, og begejstringen er tydelig, når eleverne får KUBO i hænderne.

”Børnene ser på KUBO, som om den var en sød lille plysset kanin. Den er enormt sød og tiltalende, og eleverne vil rigtig gerne røre ved den, lege med den og arbejde med den. Der er straks et højt engagement, motivation og koncentration, når der bliver delt KUBO-sæt ud i klasserne,” fortæller Tommy Otzen, medstifter og CEO i KUBO Robotics.

Bag KUBOs nuttede ydre ligger der da også noget helt andet end et stykke legetøj. For KUBOs mission er at hjælpe de yngste elever til at tage deres første skridt ind i programmeringens verden. Ikke fordi alle i fremtiden skal være programmører, men for at forstå og bruge teknologien bedre som andet end som forbruger.

Vigtigt at kunne skabe med teknologi

”Teknologi fylder rigtigt meget i vores liv i dag, især for børn og unge. Men det er en meget begrænset del af dem, der er i stand til at skabe noget med teknologi og fx vide, hvordan et billede dukker op på en skærm, eller hvad internettet egentlig er. Det er lidt en demokratisk kompetence at kunne være i stand til at forstå teknologi og være i stand til at skabe, så det ikke bare er noget for en elite i fremtiden,” understreger Tommy Otzen.

”Samtidig forventer man, at mange jobs i fremtiden bliver automatiseret af robotter. Derfor giver det god mening at forstå robotter som et værktøj og at kunne arbejde sammen med dem,” siger han.

Symbolikken, og det sprog børnene udvikler, er faktisk noget, de vil kunne genkende, når de senere kommer til at lære tekstbaseret programmering.

Tommy Otzen, medstifter og CEO i KUBO Robotics

Drømmen om at lære børn at kode

Tommy Otzen stiftede KUBO Robotics sammen med sin daværende medstuderende og nu CTO Daniel Lindegaard. De mødtes på civilingeniør-studiet i lærings- og oplevelsesteknologi på Syddansk Universitet og fandt sammen om drømmen om at lære børn at kode på et stadie, hvor de ikke har et skriftsprog endnu.

”Vi ville gerne lave en løsning, der mødte børnene på deres niveau, hvor det var helt konkret med vores puslespilsbrikker, rig feedback fra robotten, men samtidig gøre det til et værktøj, der kunne føre børnene over den til mere abstrakte verden og dens informationssystemer, matematik og programmering,” siger Tommy Otzen.

De to robotudviklere fik vækket interesse hos KMDs datterselskab KMD Venture, som tidligt investerede i KUBO Robotics. Investeringen gjorde det muligt for stifterne at ansætte flere af deres medstuderende og bringe liv i KUBO, som allerede er solgt i 39 lande.

KUBO aflæser fysiske brikker

I klasseværelset bliver grupper på to-tre børn sat sammen med en KUBO-robot, som er på størrelse med en øldåse. Robotten bliver vakt til live ved at sætte hovedet på kroppen og kan nu aflæse de firkantede brikker kaldet TagTiles, der passer sammen som et puslespil og har symboler som fx pil frem, højre og venstre. Børnene kan sætte KUBO i gang med at følge en lang stribe brikker med handlinger og lære rækkefølgen. Siden kan robotten sættes i gang ved at aflæse en play-brik og afspille den lærte rækkefølge uden hjælp fra brikkerne for at løse forskellige missioner.

”Symbolikken, og det sprog børnene udvikler, er faktisk noget, de vil kunne genkende, når de senere kommer til at lære tekstbaseret programmering. Vi har taget udgangspunkt i den syntaks, man bruger i rigtig programmering, så børnene kan bygge videre på det sprog de lærer, når de arbejder med KUBO. Så når vi kalder det kodning, så er det faktisk kodning,” understreger Tommy Otzen.

De yngste børn kan bedst lære med det fysiske, det de kan røre ved – altså det taktile eller som vi kalder dem: TagTiles.

Tommy Otzen, medstifter og CEO i KUBO Robotics

Børn lærer bedst med noget, de kan røre ved

Han forklarer, at undervisningen i programmering med fordel kan starte tidligt og med den fysiske læring i form af fx KUBO. For eleverne på mellemtrinnet vil næste skridt efter KUBO være at opbygge programmer via en tablet, før man går over til egentlig tekstbaseret programmering i udskolingen.

”De yngste børn kan bedst lære med det fysiske, det de kan røre ved – altså det taktile eller som vi kalder dem: TagTiles. Vores mål og ambition er at være den bedste læringsteknologi til at passe ind i et klasseværelse i indskolingen. Så kan vi give stafetten videre til andre løsninger efter cirka 3. klasse,” siger Tommy Otzen.

At de fynske robotudviklere har noget at have ambitionerne i viste den seneste pris, da KUBO Robotics blev kåret som Best Newcomer ved Nordic Startup Award i Stockholm. Prisen sendte KUBO videre til den globale Startup Award-finale i Kina i 2018. Torsdag i denne uge er KUBO også i finalen i kategorien ”Startup” i Ernst & Youngs ”EY Entrepreneur of the Year” i Forum.

Udover KMD Ventures første investering har også Vækstfonden i år investeret i KUBO Robotics, som i 2018 for alvor ruller sin robot ud i Europa og senere også til bl.a. USA.

Seneste indsigter

Hold dig opdateret

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få de seneste nyheder, indsigter og invitationer fra den offentlige sektor direkte i din indbakke.

Tilmeld dig her