Valgkort i bunke på bord

Det handler om at få taletid på de landsdækkende tv-kanaler, hvis danske politikere skal nå vælgerne med deres budskaber. Det viser en ny rundspørge fra KMD Analyse.

De landsdækkende tv-stationer overgår i stor stil alle andre medier som vælgernes foretrukne kanaler til at modtage politikernes budskaber i forbindelse med det kommende valg til Folketinget.

Til gengæld er det sociale medie Facebook på femtepladsen på listen over foretrukne medier - og er endda i direkte konkurrence med de landsdækkende nyhedsmedier på nettet, når det gælder de unge vælgeres valg af informationskanaler under valgkampen.

Det viser nye tal fra KMD Analyse, som i en rundspørge har spurgt vælgerne om, hvilke medie- og informationskanaler de foretrækker at få de politiske informationer fra i forbindelse med det kommende valg til Folketinget i 2019.

 

De klassiske medier foretrækkes af vælgerne

Rundspørgen viser generelt, at de landsdækkende tv-stationer stadig har et solidt tag i danskerne, når det gælder den kommende valgkamp. Samlet set foretrækker fire ud af fem danskere - eller 80 procent - at blive klogere på politikernes budskaber på tv-skærme, hvor der står DR eller TV 2 i hjørnet.

Der er langt ned til de landsdækkende nyhedsmedier på nettet, som indtager andenpladsen med 34 procent som en af danskernes foretrukne informationskanaler. Klassiske medier som regionalt tv og landsdækkende radio følger efter på listen, men allerede på femtepladsen ligger det sociale medie Facebook, som 22 procent eller flere end hver femte vælger har som en foretrukken kanal. De færreste vælgere peger på andre sociale medier som Twitter og LinkedIn.

Vores rundspørge fremhæver de klassiske mediers position som danskernes foretrukne informationskilder under valgkampen. Selv om flow TV generelt er under pres, så viser tallene, at landsdækkende TV fortsat er den helt store vinder, når det handler om at være vælgernes foretrukne medie under en valgkamp til et folketingsvalg. Det er dog værd at bemærke, at Facebook har klemt sig ind på en femteplads og lige har sneget sig ind foran de landsdækkende trykte aviser

christoffer hellmann, kommunikationschef i kmd og redaktør af kmd analyse

Store forskelle baseret på alder

Der er forskel i de foretrukne medier, når man ser på vælgernes alder. For mens 88 procent af vælgere over 50 år har landsdækkende tv som deres foretrukne medie, så gælder det blot 60 procent af de yngste vælgere fra 18 til 34 år.

Tilsvarende peger hele 34 procent af de unge vælgere på Facebook som en kanal, de ønsker at modtage politikernes budskaber på, mens det kun gælder 14 procent af vælgerne over 50 år. Faktisk ligger Facebook på tredjepladsen for de unge vælgere - lige under de landsdækkende medier på nettet, som 35 procent af de unge ønsker at modtage politiske informationer fra.

 

Ønsker ikke at møde kandidaterne ansigt til ansigt

Generelt tegner rundspørgen et klart billede af, at det primært er via de elektroniske medier, at danskerne ønsker at give folketingskandidaterne taletid op til det kommende valg.

For selv om de fleste politikere vil slide fodsålerne tynde på gader og stræder og deltage i vælgermøder under den kommende valgkamp, så ønsker kun ni procent af vælgerne selv at møde politikerne på gaden eller til vælgermøder, mens kun én procent ønsker, at politikerne kommer på besøg fra dør til dør.

Også i den tunge ende af vælgernes foretrukne medier gør alder en stor forskel. Kun syv procent af vælgerne over 50 år peger på de klassiske valgplakater som ønskede informationskanaler, mens 18 procent af unge vælgere har et noget mere positivt syn på lygtepælene som vigtige kanaler.

Du kan læse mere om analysen her.