hænder

Det koster mange kræfter at være pårørende, når et nærstående menneske har behov for pleje. En ny undersøgelse viser, at pårørende efterspørger flere digitale løsninger, som kan gøre arbejdet nemmere.

Sygdom er som bekendt hvert menneskes herre, men alvorlig sygdom rammer i høj grad også de pårørende, som må påtage sig små og store opgaver på det nærstående menneskes vegne. Men pårørende efterspørger en digital håndsrækning til plejearbejdet. Det viser en ny undersøgelse fra Ældre Sagen, Pårørende i Danmark og KMD Analyse.

Over halvdelen af de adspurgte pårørende vurderer således, at flere digitale løsninger generelt kan være en hjælp i dagligdagen. For eksempel vurderer et stort flertal af de adspurgte, at det vil lette deres dagligdag, hvis de kunne booke konsultationer med myndigheder online.

”Pårørende oplever ifølge undersøgelsen at stå med et stort ansvar for at sikre, at deres nærtstående får den optimale behandling,” forklarer Marie Lenstrup, som er formand for Pårørende i Danmark.

Pårørende oplever ifølge undersøgelsen at stå med et stort ansvar for at sikre, at derers nærtstående får den optimale behandling

marie lenstrup, formand for pårørende i danmark

”Mange af vores medlemmer oplever det som vældig besværligt at komme i kontakt med kommune og sundhedsvæsen bl.a. på grund af korte telefontider, lange svarfrister og mange medarbejdere. Den frustration kunne vi godt være foruden i en allerede presset hverdag, og der kan digitale løsninger være en stor hjælp,” siger hun.

Hver femte pårørende svarer, at deres fysiske helbred påvirkes negativt af, at de tager ansvar for at hjælpe en plejekrævende person, og hver fjerde svarer, at det psykiske helbred påvirkes negativt. Dette understreger ifølge Marie Lenstrup behovet for at hjælpe de pårørende.


Behov for sammenhængende løsninger

Fra leverandørsiden lyder opfordringen, at der skal samarbejdes bredere for at få skabt mere integrerede løsninger, som tænker de pårørende ind på alle niveauer i de sundhedsfaglige og sociale processer.

 

”Undersøgelsen er et signal om, at vi i Danmark kan blive bedre til at udvikle digitale sundhedsløsninger, som letter dagligdagen for ikke blot de plejekrævende, men også de pårørende,” siger Christian Scheuer, direktør for KMD Sundhed og Social.

Undersøgelsen er et signal om, at vi i Danmark kan blive bedre til at udvikle digitale sundhedsløsninger, som letter dagligdagen for ikke blot de plejekrævende, men også de pårørende

christian scheuer, direktør for kmd sundhed og social

”Det kan man for eksempel gøre ved at øge brugen af videoteknologier, som giver pårørende mulighed for at deltage i konsultationer og møder på distancen og dermed reducere transporttid og fravær fra arbejdet,” tilføjer han.

Christian Scheuer påpeger, at kommuner, regioner, organisationer og leverandører i samlet flok må løfte opgaven med at udvikle sammenhængende løsninger.

Den nye undersøgelse viser, at 22 procent af Danmarks erhvervsaktive befolkning er pårørende i dag. Du kan hente hele undersøgelsen her.