Data i sport er et vigtigt fokusområde for it-virksomheden KMD, som er hovedsponsor for KMD Cup 2019.

Det kan være svært at forstå, hvad en stor it-virksomhed som KMD har at gøre med en fodboldturnering. Selvfølgelig ser man virksomheder sponsere fodboldhold som ren markedsføring, men for KMD er koblingen meget mere direkte.

En helt afgørende faktor i moderne fodbold er nemlig de ufattelige mængder af data, som bliver opsamlet både til træning og kamp. Det er data, som klubberne har svært ved at udnytte maksimalt – og det er her, KMD kommer ind i billedet. Ekspertisen i at opsamle, behandle og analysere på data er nemlig lige så normalt for KMD, som det er for Kasper Schmeichel at tage med hænder.

”Fodbold er et spil med utrolig mange variable, og vi synes, at det er spændende gennem dataanalyser at være med til at skabe resultater på banen. Data indhentes i dag fra mange forskellige sider, og værdien ligger i høj grad i at kunne sammenkøre, udvælge og udstille de relevante data,” siger Helle Huss, direktør for KMD Business.

Når KMD arbejder med data for både sportsklubber, virksomheder og offentlige myndigheder, så er hverdagen fyldt med machine learning og avancerede algoritmer, som kan beregne sandsynligheder for fremtidige hændelser. Men det handler også om Business Intelligence, som konverterer data til vigtig viden – og om at strukturere data, så de kan udnyttes bedst muligt.

”Når man både elsker at nørde med data og elsker fodbold, så er det virkelig som at få det bedste fra begge verdener at arbejde med sportsdata. Men det vigtigste er, at vi med en intelligent brug af data kan gøre en forskel både på fodboldbanen og ude i virksomhederne,” siger Christian Binggeli-Winter, som leder KMD’s Data, IM og Analytics (DIMA).

Hold dig opdateret

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og få de seneste nyheder, indsigter og invitationer til arrangementer fra KMD Business.

Tilmeld dig her