Softwarerobot (RPA) løser opgaver på et kontor

Softwarerobotter, også kaldet Robotic Process Automation eller RPA, er designet til at efterligne menneskers administrative opgaver. RPA løser i bund og grund en given opgave på samme måde, som et menneske ville gøre det – RPA kan bare gøre det hurtigere og med færre fejl.

Hvornår RPA er smart?

RPA er rigtig smart, når der skal løses administrative standardopgaver, der indeholder mange gentagelser, og hvor der går meget tid med at åbne og lukke programmer. Det er arbejdsprocesser, som RPA kan løse mere effektivt end mennesker, for robotter er hurtigere, og robotter kan ikke løbe sur i en opgave, ligesom mennesker kan.

Det er nemt at komme med konkrete eksempler på opgaver, hvor RPA er smart: Skal du have flyttet en del elektroniske dokumenter som for eksempel e-mails, skal du have oprettet en del nye brugere, eller skal du have afstemt konti relateret til løn, er RPA vejen frem.

RPA kan løse alle opgaver, som et menneske kan gøre i hånden, men ikke mere end det; det er ikke magi, det er en robot.

RPA i energi- og forsyningsbranchen

Også i energi- og forsyningsbranchen kan RPA være en stor hjælp. Med RPA kan processer som oprettelse af kunder samt flytte- og tilslutningsprocesser blive
automatiseret. Det frigiver tid, så medarbejderne kan lave noget andet.

RPA i KMD

Hos KMD arbejdes der også med robotter, og KMD arbejder med begrebet ”Robot as a Service” eller RaaS, der er en cloudbaseret robotplatform. RaaS skal gøre det muligt at rykke hurtigt i udviklingen af softwarerobotter, og dette gøres i et tæt samarbejde med kunderne.

Fordelene ved RaaS er blandt andet billigere robotter, sikkerhed i forhold til persondata og et minimalt tidsforbrug på vedligeholdelse, drift og overvågning af robotter.

Hør mere om RPA i energi- og forsyningsbranchen

Tag fat i din KMD-kontakt eller skriv til energi@kmd.dk, hvis du er er interesseret i at høre mere om RPA inden for dit område.

7 skridt på 7 dage

For at gøre det nemt for virksomheder at komme godt i gang med at bruge RPA, har KMD opstillet modellen ”7 skridt på 7 dage”. De syv skridt er følgende:

  1. Opgaven gennemgås via Skype
  2. Opgaven estimeres og prissættes
  3. Skriftlig kravspecifikation og tilbud udstedes
  4. Robotten sættes op
  5. De første 5-10 sager gennemgås
  6. Opgaven eksekveres
  7. Dokumentation sendes

Hold dig opdateret

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og få de seneste nyheder, indsigter og invitationer til arrangementer fra KMD Business.

Tilmeld dig her