Ambulance fra Region Syddanmark

Det kræver gode it-værktøjer og is i maven at sende ambulancer ud til akutte situationer uden at vide, hvad der bliver brug for lige om lidt. En ny it-løsning har hjulpet arbejdet med den afgørende mission i Region Syddanmark.


Når de blå blink rykker ud i Region Syddanmark, er der to forhold, der for alvor tæller: Responstiden og dokumentation af responstiden. Responstiden er den tid, der går fra eksempelvis en ambulance er bestilt, til den når frem, og den er et kritisk målepunkt både for borgerne og deres politikere.

For de medarbejdere, der sender ambulancer, lægebiler, helikoptere og akutbiler ud til akutte situationer i hele regionen, er det afgørende overskue opgaver og ressourcer for at sikre borgerne assistance så hurtigt som muligt. En specialudviklet Business Intelligence-løsning hjælper nu ambulancedisponenterne med at løse den opgave hurtigere.

”Det lyder måske enkelt. At måle tiden fra et opkald til ankomst på adressen. Men når vi også vil bruge vores rapportering til at udnytte ressourcerne optimalt her og nu, har vi brug for, at rapporteringen nærmest er i realtid. Samtidig er det vigtigt, at den er valid – og at den har en form, der motiverer medarbejderne til at bruge den. Det er sådan et redskab, vi har udviklet i samarbejde med KMD. Og det har langt fra været en enkel opgave, men jeg vil bestemt kalde det en succes,” fortæller Kim Ahlers, der er vagtcentralchef hos Region Syddanmark.

Medarbejderne på vagtcentralen ved nok, hvad der er bestilt lige nu, men de ved ikke, hvad der akut bliver brug for om en halv time. Læs mere om en mission, der kræver gode it-værktøjer og is i maven lige her.